2022-1926 ברוך דיין האמת: אליקים העצני, ממייסדי ההתיישבות, הלך לעולמו

חבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגת 'התחיה' נפטר בגיל 96 בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים | העצני היה ממייסדי תנועת ארץ ישראל השלמה וחבר במועצת יש"ע | הלווייתו צפויה להתקיים מחר בשעה 14:00 בבית העלמין בחברון

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/09/22 21:10 כב באלול התשפב

ברוך דיין האמת: אליקים העצני, ממייסדי ההתיישבות, הלך לעולמו
צילום: Hadas Parush/Flash90

עורך הדין, הפובליציסט וחבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגת 'התחיה', אליקים העצני הלך לעולמו בגיל 96 בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הלווייתו צפויה להתקיים מחר בבית העלמין בחברון וייטמן ליד אשתו, ציפורה, שנפטרה ב-2018. העצני התגורר בקריית ארבע מיום הקמתה ועד פטירתו. הוא הותיר אחריו שלושה בנים ובת, בניהם בעז העצני, פעיל בארגוני המאבק לשלמות הארץ. נכדתו, שרה העצני -כהן היא מראשי תנועת 'ישראל שלי'. 

איילת שקד:  העצני היה עבורי הוא היה מצפן אידיאולוגי

שרת הפנים, איילת שקד ספדה להעצני: "בשורה עצובה יורדת על שמי ההתיישבות הערב עם היוודע דבר פטירתו של אליקים העצני, מראשוני המתיישבים ביהודה ושומרון, איש ארץ ישראל בכל רמ״ח אבריו. איש רוח ואמת. עבורי הוא היה מצפן אידיאולוגי. תנחומים למשפחת העצני היקרה. ברוך דיין האמת".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' ספד: "אליקים היה בשר מבשרה של ההתיישבות, אדם שחי ונשם ציונות לאורך כל חייו. כאחד ממקימי ומובילי התיישבות ויש"ע, עשייתו מראשית דרכה יש לו חלק גדול בכך שכיום ברחבי יהודה ושומרון מתגוררות עשרות אלפי משפחות יהודיות. העצני היה שופרה של ההתיישבות,  שופרה של הציונות ושופרה של ארץ ישראל כולה. תרומתו למדינה תישאר חקוקה לנצח בהיסטוריה של העם היהודי. יהי זכרו ברוך".

נתניהו: אהבת ארץ-ישראל שפיעמה בו תהיה נר תמיד לזכרו

יו"ר הליכוד וראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, ספד לאליקים: אני מבקש להביע את צערי העמוק על פטירתו של אליקים העצני ז"ל, מן הדמויות הבולטות בקרב מתיישבי יהודה ושומרון. אהבת ארץ-ישראל שפיעמה בו תהיה נר תמיד לזכרו. תנחומיי העמוקים מסורים למשפחתו. יהי זכרו ברוך.

ראש מועצת קרית ארבע חברון, אליהו ליבמן, ספד: "אֶבל כבד ירד הערב על קרית ארבע חברון , על יהודה ושומרון ועל עם ישראל כולו עם לכתו של עו"ד אליקים העצני לעולמו. העצני ז"ל היה אבות המייסדים של ההתיישבות, איש הנהגה וחסד, איש צנוע ועניו שענייני הציבור תמיד היו אצלו בראש. אליקים ז"ל היה אהוב הציבור משכין שלום ומאחד בין ציבורים, שמר אמונים לעם ישראל ולמדינת ישראל עד יומו האחרון, ערב עצוב מאוד להתיישבות".

במועצת יש"ע ספדו: "מועצת יש״ע אבלה על לכתו של אליקים העצני - עמוד התווך של ההתיישבות ביהודה ושומרון. העצני היה ממייסדי היישוב יהודי בחברון וממקימי מועצת יש"ע ונטע דורות של אנשי אמת ואידאולוגיה בשדרת ההתיישבות. בשם תושבי יהודה, שומרון ואוהבי ארץ ישראל, אנו שולחים את תנחומינו למשפחת העצני, בהם לבעז, נדב, ישי ולנכדתו שרה העצני העומדת בראש תנועת 'ישראל שלי'. בבניין ירושלים וארץ ישראל תנוחמו".

צילום: Yossi Zamir/Flash 90

ממייסדי תנועת ארץ ישראל השלמה וחבר הכנסת לשעבר מטעם 'התחיה'

העצני נולד ביוני 1926 בעיר קיל שבגרמניה בשם 'גאורג בומבך'. הוא למד בבית ספר כשהוא התלמיד היהודי היחיד. הוא עלה לארץ עם משפחתו לאחר 'ליל הבדולח' בסוף שנת 1938 ולמד בבית הספר הדתי ברחביה. סיים תואר ראשון בהצטיינות במשפטים באוניברסיטה העברית והוסמך כעורך דין. את ההתמחות עשה בבית המשפט השלום. היה פעיל במשמרת הצעירה של מפא"י וחבר בארגון ההגנה. במהלך מלחמת העצמאות נפצע קשה במהלך ליווי השיירות. 

לאחר מלחמת ששת הימים, נמנה יחד עם אהרן אמיר על מייסדי תנועת 'ארץ ישראל השלמה', תנועה של אישי ציבור ואנשי רוח מימין ומשמאל, שקראה להחזיק בשטחי יהודה ושומרון, חבל עזה, חצי האי סיני ורמת הגולן. בשנת 1972 עזב את רמת גן ועבר להתגורר עם משפחתו בקרית ארבע, שם גר עד יום פטירתו. היה חבר במועצת יש"ע והיה מבין החברים החילוניים הבודדים במועצה. 

העצני היה מזכיר מפלגת 'התחיה' וכיהן כחבר הכנסת מטעם המפלגה בכנסת ה-12. עם כניסתו לכנסת, הגיש העצני הצעת אי אמון נגד ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר, עקב השתתפו בוועידת מדריד שמטרתה הייתה לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלשתינים. בבחירות לכנסת ה-13 הוצב במקום השלישי ברשימה, אך 'התחיה' לא עברה את אחוז החסימה.