10 דברים שלא ידעתם על המלכה אליזבת' השנייה: סרבה לבקר בישראל ושרדה ניסיון התנקשות

המלכה שנשאה את התואר האדם עם הוותק הרב ביותר בעולם העומד בראש מדינה, הלכה לעולמה בגיל 96. מדוע היא לא ביקרה בישראל? איזה סוג כלבים היא אהבה לגדל ? וכמה זמן היא כיהנה כמלכה? | הרשימה המלאה

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/09/22 10:39 יג באלול התשפב

10 דברים שלא ידעתם על המלכה אליזבת' השנייה: סרבה לבקר בישראל ושרדה ניסיון התנקשות
צילום: shutterstock

ארמון בקינגהאם הודיע אמש (ה') על מותה של המלכה אליזבת' השנייה, שהלכה לעולמה לאחר הדרדרות במצבה הרפואי והיא בת 96, לאחרונה חגגה 70 שנים על כס המלוכה. ההודעה על מצבה הרפואי הגיעה כאשר ראש ממשלת בריטניה החדשה, ליז טראס, מסרה הצהרה מיוחדת ואמרה, "מחשבותיי ומחשבותיו של כל העם הבריטי נתונות לשלומה של המלכה". 

בני המשפחה הקרובים, וביניהם ארבעת ילדיה והנסיכים ויליאם והארי שהו לצידה בארמונה באחוזת בלמורל בסקוטלנד. עם ההודעה על מותה, יורש העצר ובנה הבכור, הנסיך צ'ארלס, יהפוך מיידית למלך בריטניה. ההלוויה צפויה להתקיים בעוד עשרה ימים, לאחר ימי אבל לאומיים. אי לכך ובהתאם לזאת ראינו לנכון לציין בפניכם כמה עובדות שראוי שתכירו על המלכה אליזבת'.

לרשימה המלאה:

1. מונתה לתפקיד בגיל 26

ב-6 לפברואר 1952, מונתה הנסיכה אליזבת אלכסנדרה מרי למלכת אנגליה לאחר שאביה, ג'ורג' השישי, מת מסרטן הריאות במהלך ביקור בקניה. בעלה, פיליפ דוכס אינדבורו, היה זה שהעביר לה את הבשורה על מות אביה ועל ירושתה את הכתר כתוצאה מכך.

2. שמלת ההכתרה ייחודית

המלכה הוכתרה רשמית ב-2 ביוני 1953, למרות מותה של המלכה מרי, סבתה של אליזבת (מצד אביה), עשרה שבועות בלבד לפני התאריך שנקבע לטקס. על פי בקשתה שמלת ההכתרה שלה נרקמה עם סמלי הפרחים של מדינות חבר העמים.

הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת

הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת צילום: shutterstock

3. 'השנה הנוראית' של המלכה

בנאומה השנתי לאומה בערב חג המולד 1992, כינתה המלכה את השנה שחלפה 'אנוס הוריביליס' (annus horribilis), 'שנה נוראית' בלטינית. באותה שנה נשרף טירת ויזנדור (הארמון האהוב עליה), צ'ארלס נפרד מדיאנה, בתה אן ובנה אנדרו התגרשו.

4. תקופת הכהונה הכי ארוכה בכל ההיסטוריה של הכתר הבריטי 

ב-9 לספטמבר 2015, הפכה אליזבת למלכה שתקופת כהונתה היא הארוכה ביותר בכל ההיסטוריה של הכתר הבריטי. עד פטירתה, המלכה כיהנה כמלכת אנגליה במשך 70 שנה. תקופת כהונתה כמונארכית היא השנייה באורכה בהיסטוריה אחרי לואי ה-14.

המלכה עם נכדיה וניניה

המלכה עם נכדיה וניניה צילום: shutterstock

5. שרדה לאחר ניסיון התנקשות 

בשנת 1981, בעת שהשתתפה בצעדה צבאית בדרך המובילה לארמון בקינגהאם, נורו לעברה שישה כדורים. למזלה, היא התכופהה, ומיד לאחר מכן המשיכה בצעדה.

6. לא ביקרה מעולם בישראל

המלכה אליזבת' לא ערכה ביקור רשמי בישראל. בבית המלוכה הסבירו שרק אם יהיה שלום בין ישראל לפלשתינים, המלכה תהיה מוכנה להגיע לביקור רשמי. יש לציין כי נכדה, הנסיך ויליאם, דוכס קיימברידג', ביקר באופן רשמי בישראל ביוני 2018, וזהו הביקור הרשמי הראשון של בן משפחת המלוכה בישראל.

המלכה אליזבת

המלכה אליזבת' צילום: shutterstock

7. הקשר שלה עם הנסיכה דיאנה

בעקבות הגירושין בין הנסיך צ'ארלס לנסיכה דיאנה, יש שטענו כי המלכה לא אהבה אותה. בתקופת האבל על מותה של דיאנה, המלכה קדה קידה לארונה ואף נשאה הספד רשמי בטלוויזיה הבריטית.

8. גידול כלבים מגזע קורגי וולשי 

בן התחביבים של המלכה היה לגדל כלבים מגזע קורגי וולשי. במהלך כהונתה גידלה המלכה כשלושים כלבים מגזע זה, שמהם נותרו כיום שניים בלבד. בחודש יולי 2015 דווח בתקשורת כי המלכה לא תגדל קורגים נוספים לאור גילה המתקדם.

9. מגע עם המלכה לא היה מקובל

במפגש עם מנהיגי עולם, נהגה המנהיגים לא ללחוץ את ידה אלא לקוד בפניה. מגע עם המלכה לא היה מקובל, ובדרך כלל עורר ביקורת ציבורית על שבירת הנוהג.

10. הונה האישי עמד על 10 מיליארד דולר

הונה האישי של המלכה הוערך לרוב בכ-10 מיליארד דולרים.