חוק המטרו לא עבר – מונתה יועצת משפטית לרשות המטרו

חוק המטרו אמנם לא עבר בכנסת, אבל זה לא מפריע לממשלה לאייש "רשות מטרו" ואפילו למנות לה יועצת משפטית, עו"ד יערה למברגר, בימים אלה של ממשלת מעבר | משרד התחבורה: "זה מינוי זמני של עובד במינוי בפועל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/09/22 08:31 ט באלול התשפב

חוק המטרו לא עבר – מונתה יועצת משפטית לרשות המטרו
השרה מיכאלי, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

עם פיזור הכנסת עורר חוק המטרו סערה ציבורית גדולה וחילופי מהלומות מילוליות בין הקואליציה לאופוזיציה. באופוזיציה אפשרו לקואליציה להעביר מספר מועט של חוקים, וחוק המטרו לא היה ביניהם. בקואליציה טענו מנגד שתקיעת החוק גורמת נזק של עשרות מיליוני שקלים לפרויקט המטרו.

"זה גובל בפלילים"

בישראל היום מתפרסם כי למרות זעקות הקואליציה, במשרד התחבורה לא עצרו, ולאחרונה אף מינו שם יועצת משפטית באופן שמעורר תהיות - עצם מינויה עוד לפני שבכלל מונה מנכ"ל לרשות; מינוי שנעשה ללא כל מכרז, פרסום או הליך בחירה מסודר; וכן מינוי יועצת משפטית שהובאה ממשרד ממשלתי אחר, במקום אדם בעל ניסיון ממשרד התחבורה.

גורם שמעורה בפרטי המינוי אמר כי "רשות המטרו לא קיימת, אין אפילו מנכ"ל, ופתאום ממנים יועמ"ש ללא פרסום וללא מכרז. בכלל, למה למנות אדם ממשרד המשפטים ולא ממשרד התחבורה, שיש לו רקע ובקיאות בנושאים הללו? היועמ"שית הגיעה למשרד ללא מכרז, ופתאום באותו היום החליטו לצאת במכרז. זה לא יעלה על הדעת, זה גובל בפלילים".

"מינוי בפועל" זמני

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "רשות המטרו הוקמה מכוח חוק המטרו, שפרקים ממנו אושרו על ידי הכנסת כחלק מחוק ההסדרים. מדובר במינוי בפועל למשרה חדשה, שנוצרה לאחרונה לאור הצורך החיוני והמיידי בביצוע העבודות המשפטיות הרבות הכרוכות בפרויקט המטרו בגוש דן. העובדת מונתה זמנית כ'מינוי בפועל', ובהתאם להוראות התקשי"ר אין חובה לקיים הליך בחירה במינוי זמני של עובד במינוי בפועל. נציין כי העובדת נבחרה לפני כמה חודשים ככשירה שנייה במשרת היועצת המשפטית של המשרד. ככלל, תהליך המינוי אושר על ידי נציבות שירות המדינה, שאישרה את המינוי הזמני רק לאחר פרסום המכרז, כדי להבטיח זירוז ההליך".

נציבות שירות המדינה מסרה כי היא "אישרה מינוי בפועל של עובד מדינה, בתנאי שהמשרד יחל בהליכי המכרז כפי שקרה במקרה זה. המינוי הקבוע ייבחן רק לאחר מינוי הממונה הקבוע לרשות המטרו, ולאחר המלצה של ועדת חריגים ואישור נציב שירות המדינה".