פתיחת שנת הלימודים בסימן שאלה | ניסיון נוסף להגיע להסכם

בעוד מספר ימים צפויים לשוב תלמידי ישראל אל בתי הספר, אולם הסתדרות המורים עדיין מאיימת בשביתה. בניסיון אחרון להגיע להסכם צפויים הצדדים לקיים עוד פגישה | איום בשביתה גם במשפחתונים המפוקחים

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 28/08/22 10:47 א באלול התשפב

פתיחת שנת הלימודים בסימן שאלה | ניסיון נוסף להגיע להסכם
ספק אם התלמידים יחזרו לכאן בקרוב, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בעוד ארבעה ימים בדיוק צפויה להיפתח שנת הלימודים והתלמידים ישובו לשגרה רציפה עד לחגי התשרי, זאת לאחר שבסיום שנת הלימודים הקודמת שבתו המורים במחאה על תנאי שכרם. אולם, גם הפעם ספק אם תתקיים חזרה לשגרה תקינה, לאחר שבשבועות האחרונים רבו האזהרות מצד מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, כי תתכן שביתה עקב חוסר הגעה להסכמות. 

במאמץ אחרון, צוותי המשא ומתן בין האוצר למורים צפויים לקיים פגישה נוספת היום (א') בשעה 11:30, כדי לחסוך ימי שביתה שישבשו את המשק. יחד עם זאת, גם אם השיחות לא יצלחו, במשרד האוצר נערכים להוצאת צווי מניעה כדי למנוע את השביתה, מה שרק צפוי להחריף את מאבק המורים. כזכור, בשבוע שעבר הודיעו בהסתדרות המורים כי הם נענים בחיוב לבקשת משרד החינוך להחריג את ימי ההכנה של החינוך המיוחד, שמתקיימים כבר בימים אלו. 

יפה בן דוד מגיעה לשיחות מול אנשי האוצר בשבוע שעבר

יפה בן דוד מגיעה לשיחות מול אנשי האוצר בשבוע שעבר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שביתה במשפחתונים המפוקחים במחאה על השכר

בתוך כך, באחד בספטמבר צפויה שביתה במשפחתונים המפוקחים, כאשר כבר ביום רביעי הקרוב תתקיים הפגנת המטפלות מול בית ראש הממשלה בדרישה להעלאת השכר, אך לא על חשבון ההורים. 
4,000 המטפלות המחנכות מוחות על כך שהעלאת התעריף שהובטח, ייתן לכל מטפלת בממוצע תוספת של 60 שקלים בממוצע בחודש, ורבות מהן אף יפסידו 150 שקלים כל חודש. יש לציין כי המטפלות הן לא עצמאיות ולא שכירות, כאשר הן מוגדרות על ידי המדינה כעצמאיות על אף שאין מימד אחד של עצמאות בעבודתן.

כפי שהסבירו באיגוד כוח לעובדים, תנאי עבודתן מוכתבים באופן נוקשה על ידי המדינה: שעות העבודה (כ-11 שעות ביום), ימי החופשה, עשרות נהלי העבודה, השכר (נמוך משכר מינימום לשעה, ונאסר עליהן להעלותו אף בשקל אחד) ועוד. מנגד, הן לא מקבלות זכויות כשכירות- ללא תלוש שכר או תנאים סוציאליים בסיסיים. בשל תנאי העסקתן עתר איגוד מטפלות המשפחתונים בכוח לעובדים לבג"צ. בתגובה המדינה התחייבה לכנס את ועדת המחירים (ועדה מקצועית בין משרדית לאוצר ולכלכלה) אשר המליצה על העלאת התעריף למשפחתונים עוד בשנת הלימודים הקרובה בכ-550 שקלים לחודש, אולם שר האוצר ושרת הכלכלה החליטו להפחית את העלייה בכ-20% ולחלקה לשתי פעימות- שליש בשנה הקרובה ושני שליש בשנה הבאה.