לקראת פתיחת שנת הלימודים: עיריית תל אביב תתלה מפות א"י בגבולות הקו הירוק

לקראת פתיחת שנת הלימודים תתלה עיריית תל אביב ב2,000 כיתות לימוד ברחבי העיר מפות בהן מסומנים גבולות הקו הירוק כגבולות המדינה | חולדאי: השימוש במפה יביא לשיח היסטורי גאוגרפי לשוני ואקטואלי

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/08/22 11:40 כו באב התשפב

לקראת פתיחת שנת הלימודים: עיריית תל אביב תתלה מפות א"י בגבולות הקו הירוק
עיריית תל אביב-יפו, צילום: Gili Yaari / Flash 90

עיריית תל אביב יפו תתלה היום (ג') בבתי הספר בעיר מפות ארץ ישראל בסימון גבולות הקו הירוק, זאת למרות שמשרד החינוך אסר לעשות זאת, כך מדווחים היום בעיתון "הארץ". לקראת פתיחת שנת הלימודים בשבוע הבא שלחו מטעם העירייה שלוש מפות לכ-2,000 כיתות ברחבי העיר: מפה של ארץ ישראל ובה סימון "הקו הירוק", מפה נוספת שעליה מסומן "גבול הריבונות" - אזורים שישראל לא סיפחה, ומפה שלישית ובה קווי הגבול עם המדינות השכנות.

את פרויקט המפות החדשות יזמה סגנית ראש העיר חן אריאלי שאמרה: "במקום לצנזר את המציאות, המפה מאפשרת שיח עליה. כדי לגדל אזרחים פעילים, הם חייבים להבין את המרחב - שכולל גם את הקו הירוק", והוסיפה: "אי אפשר להכריח את בתי הספר להשתמש במפה, אבל יש לנו חובה לאפשר את הדיון עליה".

חולדאי: "חשוב לנו שהתלמידים יכירו את גבולות הריבונות הישראלית ואת המציאות המורכבת"

במכתב למנהלי בתי הספר כתב ראש עיריית תל אביב רון חולדאי כי: "חשוב לנו שהתלמידים יכירו את גבולות הריבונות הישראלית ואת המציאות המורכבת באזורים שבהם חיים אלה לצד אלה יהודים אזרחי ישראל וערבים הנתונים בשליטת הרשות הפלסטינית". חולדאי הוסיף כי אפשר להשתמש במפה "לשיח היסטורי, גאוגרפי, לשוני — ואפילו אקטואלי, על בריתות, הסכמים, סכסוכים, וסוגיות מדיניות הנמצאות בלב השיח הציבורי, ואין כמו מראה עיניים כדי לדון בהם לעומק".

חולדאי

חולדאי צילום: תומר נויברג / פלאש 90

רבקה הלינגר, האחראית על בתי הספר הדתיים בעיריית תל אביב הצרה על ההחלטה ואמרה: "ישראל נמנעה מלקבוע גבול סופי למדינת ישראל, מול הרשות הפלסטינית והעולם בכלל. בהיעדר גבול — אין גם גבול ריבונות". במקביל בקישו בחמ"ד שלא להפיץ את המפה.

משרד החינוך: "מדובר במפה חובבנית ולא מקצועית, שהומצאה על ידי העירייה"

ממשרד החינוך נמסר כי "מדובר במפה חובבנית ולא מקצועית, שהומצאה על ידי העירייה. הדבר בא לידי ביטוי בקרטוגרפיה ובשימוש מגמתי במונח 'קו הריבונות'". במשרד הוסיפו כי "הגורם היחיד המוסמך לקבוע את מפות ישראל הוא 'המרכז למיפוי ישראל'.

בתגובה לכך אמר חולדאי כי המפה הוכנה בידי קרטוגרף מומחה: "תהליך העבודה על המפה היה רציני ומעמיק, במהלכו פנינו למשרד החינוך ולמפ"י (המרכז למיפוי ישראל) בבקשה לספק מפה ונתונים, אולם לא נמסרו כאלה".

צפו במפות שתלתה עיריית תל אביב: 

צילום: עיריית תל אביב