לאחר עשרות שנים: רפורמה מקיפה במעמד יתומי צה"ל הבוגרים

הוועדה לבחינת מעמדם של יתומי צה"ל הבוגרים הגישה את המלצותיה לרפורמה מקיפה במעמדם | המלצות הוועדה: סיוע רגשי ללא מגבלת גיל, סיוע תעסוקתי והבטחת העסקה מעבר לגיל הפרישה הפורמאלי

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/08/22 09:53 כו באב התשפב

לאחר עשרות שנים: רפורמה מקיפה במעמד יתומי צה"ל הבוגרים
צילום: דוברות משרד הביטחון

הוועדה לבחינת מעמדם וזכויותיהם של יתומי מערכות ישראל הבוגרים הגישה היום (ג') את המלצותיה לשר הביטחון בני גנץ. הוועדה הוקמה כחלק מניסיון של משרד הביטחון לבחון מחדש את מעמדם של יתומי צה"ל הבוגרים ובראשה עמד סגן נשיאת בית המשפט העליון בדימוס השופט אליקים רובינשטיין.

סיוע רגשי ללא מגבלת גיל, סיוע תעסוקתי והבטחת העסקה מעבר לגיל הפרישה הפורמאלי

המלצות הוועדה הוגשו לשר הביטחון לאחר עבודת מטה שביצעה הוועדה בשיתוף פעולה מלא עם ארגון אלמנות ויתומי צה"ל ואלה עיקרן: הכרה ערכית מפורשת בסטטוס היתום; סיוע בתחום הרגשי ללא מגבלת גיל; תכנית ליווי אישית ליתומים עד גיל 18; סיוע בתחום הכלכלי והשיקומי אשר יכלול מתן מלגת התפתחות חודשית בגילאי 21-30, העלאת הגיל ללימודים אקדמאיים או להכשרה מקצועית ולאבחון תעסוקתי; הגדלת מענק נישואין ודיור; העסקה מעבר לגיל פרישה פורמלי.

הרמטכ"ל כוכבי.

הרמטכ"ל כוכבי. צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

הרמטכ"ל: אוכלוסייה מיוחדת שהינה חלק בלתי נפרד מצה"ל

יש לציין כי חלק מההחלטות ניתנות ליישום באופן מידי, אולם חלק מהמלצות הוועדה יחייב תיקוני חקיקה. הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי בירך על המהלך ואמר: ״מתוך חובה מוסרית, צה״ל סימן את נושא האלמנות והיתומים כנושא המחייב שיפור. זוהי חובה שצריכה להפוך למעשים". 

עוד הוסיף כוכבי ואמר: "תהליך זה מבטא את חשיבות הצורך לספק למשפחות תנאים נאותים, ומבטא גם את האחריות שלנו כלפי אלו שמסרו את חייהם למען מדינת ישראל". כוכבי סיכם ואמר שהעבודה לא הסתיימה והודה כי עדיין נותרו נושאים נוספים שצריך לשפר, אך הבטיח: "נוסיף לפעול ולחזק את האוכלוסייה המיוחדת והחשובה הזו, שאנו חבים לה ורואים בה חלק בלתי נפרד מצה"ל".