נרמול היחסים עם טורקיה: לפיד שוחח עם ארדואן

בעקבות ההחלטה על החזרת שגרירים וקונסולים כלליים בין שתי המדינות, שוחח ראש הממשלה עם נשיא טורקיה | שני המנהיגים סיכמו כי הטיסות הישראליות לטורקיה יחודשו במהלך ספטמבר

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/08/22 21:07 כ באב התשפב

נרמול היחסים עם טורקיה: לפיד שוחח עם ארדואן
צילום: Miriam Alster/Flash90

לפני כחודשיים קיים ראש הממשלה יאיר לפיד, פגישה עם שר החוץ הטורקי מבלוט צ'וושאולו באנקרה, ברקע הודעת טורקיה כי סיכלה ניסיון איראני לחטוף ולפגוע בשגריר ישראלי לשעבר וברעייתו. לאור ההתפתחויות ביחסי ישראל וטורקיה בשנה האחרונה, החליטו שתי המדינות לחזור לייצוג דיפלומטי מלא. על רקע נרמול היחסים, ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח הערב (ד') עם נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן.

המנהיגים הודו זה לזה על התפתחות היחסים בין שתי המדינות בתקופה האחרונה בעקבות הדיאלוג בין רה"מ לפיד לבין נשיא טורקיה ארדואן וחילופי הביקורים בין שני שרי החוץ. ראש הממשלה והנשיא בירכו אחד את השני על ההחלטה לחזור לייצוג דיפלומטי מלא ולהשבת השגרירים והקונסולים הכלליים לישראל ולטורקיה. 

נשיא טורקיה, רג

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן צילום: shutterstock

ראש הממשלה והנשיא הטורקי הסכימו כי ההתפתחות האחרונה היא נדבך חשוב ונוסף בחיזוק היחסים שיוביל גם להישגים רבים, בדגש על תחומי הכלכלה והתיירות, כפי שיבואו לידי ביטוי בחידוש הטיסות הישראליות לטורקיה ובכינוסה של הוועדה הכלכלית המעורבת בישראל במהלך חודש ספטמבר. המנהיגים הדגישו את החשיבות הרבה של ישראל וטורקיה בשמירה על היציבות האיזורית.

לפיד: חידוש היחסים עם טורקיה הוא נכס חשוב ליציבות האזורית

אמש (ג'), שוחח מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז עם סגן שר החוץ הטורקי סדאת אונאל, והשניים סיכמו את הדברים. בשיחה הוחלט להעלות מחדש את דרג היחסים בין ישראל וטורקיה לייצוג דיפלומטי מלא ולהשיב את השגרירים והקונסולים הכלליים משתי המדינות. המהלך יוצא לדרך כארבע שנים וחצי לאחר החזרת השגריר הטורקי בעקבות צעדות השיבה בגבול רצועת עזה.

לפיד אמר כי "חידוש היחסים עם טורקיה הוא נכס חשוב ליציבות האזורית ובשורה כלכלית חשובה מאוד לאזרחי ישראל. נמשיך לפעול ולחזק את המעמד הבינלאומי של ישראל בעולם".
 
לדברי משרד ראש הממשלה, "השבת דרג היחסים הדיפלומטיים מהווה המשך של המגמה החיובית בהתפתחות היחסים בשנה החולפת, מאז ביקור נשיא המדינה יצחק הרצוג באנקרה, והביקורים ההדדיים של שרי החוץ בירושלים ובאנקרה". עוד נכתב בהודעת משרד ראש הממשלה כי "שדרוג היחסים יתרום להעמקת הקשר בין שני העמים, להגברת קשרי הכלכלה, המסחר והתיירות, וכן יתרום לחיזוק היציבות האזורית".