"שולטים ובוכים": עמית סגל על התסבוכת של מפלגות השמאל

הפרשן הפוליטי הבכיר התייחס בטורו השבועי על מצבם של העבודה וממרצ לקראת הבחירות הקרובות: "שישה שרים נרגשים מהשמאל הצהירו אמונים לפני שנה, חמישה מהם כבר פרשו או הודחו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/08/22 10:18 טו באב התשפב

"שולטים ובוכים": עמית סגל על התסבוכת של מפלגות השמאל
סגל, צילום: Hadas Parush/Flash90

עמית סגל, הפרשן הפוליטי של חברת החדשות, מתייחס הבוקר (ו') בטורו השבועי ב"ידיעות אחרונות" למה שקורה במחנה השמאל. לטענתו, כל פעם שמפלגות השמאל ישבו בממשלה, הן איבדו את מכוחם בבחירות שלאחר מכן כי הם אינם מסוגלים להתפשר בתוך הקואליציה. מי שמרוויחה מהמצב היא מפלגת יש עתיד, ששואבת מנדטים ממפלגות השמאל אליה.

"חבר הכנסת מוסי רז ממרצ הפנה לאחרונה את תשומת ליבי לעובדה מדהימה: בחמישים השנה האחרונות, כל מפלגת שמאל או מרכז שישבה בממשלה איבדה מכוחה בבחירות שלאחר מכן: המערך, מרצ, העבודה, קדימה, מפלגת המרכז, הגמלאים, שינוי, כחול לבן ומי לא. באופוזיציה אפשר להבטיח עולם ומלואו, בקואליציה צריך להתפשר תשע פעמים כדי להשיג הישג אחד", פתח סגל את דבריו .

מרצ

מרצ צילום: פלאש 90

כגובה הציפיות כך עומק השחיטה

"בוחרי המחנה רוצים לשלוט אבל לא לאבד את זכותם לקונן ולהתלונן. שולטים ובוכים. עשר שנים חיכתה מפלגת העבודה לשוב אל שולחן הממשלה. מרצ חיכתה כפליים. על פי כל סקר, בוחרי שתי המפלגות רוצים בכל מאודם להמשיך ולאחוז בשלטון, כמעט בכל מחיר אידיאולוגי. ובכל זאת, כחלוף שנה בלבד, חמישה מששת שרי השמאל עפו הביתה: שרי מרצ הורוביץ, זנדברג ופריג' נרמזו והודיעו על פרישה. שרי העבודה בר לב ושי לא נרמזו, ונשלחו השבוע לפנסיה בידי המתפקדים. כגובה הציפיות, עומק השחיטה", כתב סגל.

סגל הוסיף ואמר כי "ומי במקומם? במרצ חזרה להתמודד זהבה גלאון, שהנהיגה את המפלגה בשנות האופוזיציה הארוכות שלה. מולה יאיר גולן, שהקריירה שלו כסגן שרת הכלכלה התמקדה בעיקר בהתלהמות גסת רוח במקום בצעדים למען הצרכן. ואילו בעבודה תוגמלו בפריימריז בעיקר מי שאומנותם הצעות לסדר, נאומי מליאה ויראליים־למחצה ופוסטים בפייסבוק הרשימה כפיד טוויטר".

מפלגת העבודה לאחר בחירות הסבב הרביעי

מפלגת העבודה לאחר בחירות הסבב הרביעי צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בימין התפקידים הביצועיים הם נכס, ואילו בשמאל – נטל מעיק

סגל השווה בין מה שקורה בימין לבין מה שקורה בשמאל. "בליכוד, כהונת שר היא כמו נקודות נוסע מתמיד: הטיסה בביזנס קונה את עצמה. אם שודרגת לשר, לא במהרה תשונמך. בימין התפקידים הביצועיים הם נכס, ואילו בשמאל – נטל מעיק. במרצ ובעבודה, לפחות בפרק חייהן הנוכחי, השלטון מעורר פחד גבהים: רוצים להיות שם, אבל כשמגיעים ממהרים לרדת בפיק ברכיים. האם מישהו מבין מהו המחדל הבריאותי או הסביבתי הנורא שבשלו הורוביץ וזנדברג נאלצו לפרוש? וגם בר לב ושי לא שילמו את מחיר השטויות הרבות שפלטו במהלך כהונתם – וברוך השם היו לא מעט – וגם לא הודחו על רקע גיל. כמעט לא היה להם סיכוי מראש. הם נזרקו כי קל מאוד לצעוק מהאופוזיציה, אבל לעשות קשה יותר".

סגל הוסיף שיש מרוויחה אחת מהתסבוכת של מפלגות השמאל. "בכל זאת, יש מפלגה אחת שעומדת לשבור את קללת חמישים השנים: יש עתיד, מפלגת השלטון הטריה, מתחזקת כל שבועיים במנדט נוסף. היא סופחת אליה את הקוטרים של העבודה ומרצ, אלה שפריג' לא היה מספיק טוב בשבילם, אז יצביעו בבחירות הקרובות למיכל שיר. כמו אותו אחד שחזר בשאלה, והסביר להורים שלו את הסיבה: כשהייתי עם הכיפה, הסביר, ספרתם לי את החטאים. בלעדיה, תספרו לי את המצוות", סיים סגל.