בעקבות משבר הסוכנות: הרצוג שוחח עם פוטין

בעקבות בקשתו של ראש הממשלה, הנשיא יזם את השיחה עם נשיא רוסיה | המנהיגים דנו על סוגיית פעילות הסוכנות היהודית ועל המשך שיתופי הפעולה החשובים בין שתי המדינות

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/08/22 13:11 יב באב התשפב

בעקבות משבר הסוכנות: הרצוג שוחח עם פוטין
הרצוג, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משבר היחסים עם רוסיה התחיל עם הוראתו של בית המשפט במוסקבה להתחיל בהליך משפטי את נגד משרדי הסוכנות היהודית ברוסיה עוררה תגובות זועמות בישראל. בעקבות צעד זה, ראש הממשלה יאיר לפיד נקט בקו תקיף מול הרוסים ואיים להשתמש בצעדים דיפלומטיים מרחיקי לכת כנגדם. לראשונה מאז תחילת המשבר, נשיא המדינה, יצחק הרצוג שוחח היום (ג') עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. 

שני הנשיאים הדגישו את שיתופי הפעולה החשובים בין ישראל ורוסיה וסיכמו לעמוד בקשר על מנת להמשיך ולחזק את היחסים בין המדינות. הנשיאים דנו בנושאים בילטרליים שונים בין שתי המדינות, וביניהם, אתגרי העם היהודי בתפוצות. כמו כן, נשיא המדינה הרחיב בשיחה על סוגיית פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה.

נשיא רוסיה הדגיש את מחויבותו האישית להנצחת השואה ולמאבק באנטישמיות, והבטיח להמשיך ולעמוד לצד הקהילות היהודיות ברוסיה ובתפוצות. יודגש כי נשיא המדינה יזם את השיחה לבקשת ראש הממשלה יאיר לפיד ובתיאום עם משרד החוץ.

מהקרמלין נמסר כי "השיחה הייתה כנה, וכי הרצוג ופוטין שוחחו על היחסים בין המדינות ועל הקהילה היהודית בתפוצות".

בית המשפט הרוסי הורה להתחיל בהליך משפטי נגד הסוכנות היהודית

כזכור, בחודש שעבר שלחו פקידי ממשל רוסיים מכתב אזהרה למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, ובו הורו לעובדי הסוכנות להפסיק את כל פעולותיהם במדינה. כעבור מספר ימים, הגיש משרד מהמשפטים הרוסי בקשה לבית המשפט המחוזי במוסקבה ובה דרשו להפסקת פעילות הסוכנות בשל "הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי" כלשונם. 

בהמשך נחשף כי ארגונים יהודיים נוספים קיבלו מכתבי אזהרה דומים. במכתבי האזהרה נכתב כי הארגונים, שמוחזקים בעיקר על ידי קרנות אמריקאיות או ישראליות, עשויים להיחשב "סוכן זר" על אדמת רוסיה, מה שעלול להוביל לסגירה מיידית שלהם. בתגובה למכתבי האזהרה הוחלט בחלק מהארגונים "להוריד פרופיל" עד יעבור זעם.