הקרב המשפטי על היציאה למבצע 'עלות השחר'

החלטתו של לפיד לא לכנס את הקבינט הביטחוני כדי לא לפגוע בגורם ההפתעה עוררה סערה גדולה בממשלה | סמוטריץ' תומך בלפיד: "המתנה לדיון בקבינט הייתה יכולה לסכל את המבצע"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/08/22 12:45 יב באב התשפב

הקרב המשפטי על היציאה למבצע 'עלות השחר'
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.

ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, המכונה באמצעי התקשורת כ-'קבינט המדיני - הביטחוני', היא ועדת שרים מצומצמת ומיוחדת לענייני ביטחון המדינה, כשהעומד בראשה הוא ראש הממשלה. חברי הקבינט, המבינים בנושאי ביטחון, צריכים להתכנס כדי לקבל החלטות על כל פעולה צבאית משמעותית שעלולה להוביל למלחמה.

העיתונאי יניר קוזין דיווח הבוקר (ג') כי ראש הממשלה, יאיר לפיד, החליט לא לכנס את הקבינט לפני היציאה למבצע 'עלות השחר' והורה למזכירו הצבאי, האלוף אבי גיל להתקשר לשרים ולתת להם תמונת מצב כללית. בשיחה עם השרים, המזכיר לא ירד לפרטי פרטים כדי לא להרוס את גורם ההפתעה. צעד זה עורר ביקורת בקרב שרים בממשלתו של לפיד.

סמוטריץ': כינוס הקבינט קרוב לוודאי היה פוגע באלמנט ההפתעה

על החלטה זו, הגיב בצלאל סמוטריץ' וסבר כי לפיד פעל נכון וטען כי במקרים חריגים ודחופים, אין צורך בכינוס הקבינט. "אני סבור שראש ממשלת המעבר לפיד פעל נכון. יש היגיון רב בקביעה העקרונית לפיה יציאה למלחמה, או נקיטה בפעולה שעלולה להוביל למלחמה, דורשת דיון והחלטה בקבינט. אבל לכלל הזה יש חריג שמותיר שיקול דעת לראש הממשלה ולשר הביטחון לנקוט בפעולה דחופה גם ללא אישור הקבינט מראש. מבצע "עלות השחר" החל ביוזמה התקפית ישראלית שבוצעה בחלון הזדמנויות מבצעי ספציפי בהתאם למידע מודיעיני מדוייק בזמן אמת", כתב סמוטריץ'.

עוד הוסיף סמוטריץ' כי כינוס הועדה יכלה לפגוע בחלון ההזדמנויות שעמדו בפני מערכת הביטחון לחסל את המבוקשים בעזה. "בסיטואציה כזו סביר שלא היה זמן לכנס את הקבינט ולאשר את הסיכול הממוקד. המתנה לדיון בקבינט יכולה הייתה לסכל את המבצע. המבוקש יכול היה לעבור מקום, אנשים בלתי מעורבים יכולים היו להיכנס פתאום לדירת המסתור שלו, וכד' סיטואציות שיכולות היו לסכל את המבצע. גם ללא החשש מהדלפות יזומות (רעה חולה במקומותינו) עצם כינוס הקבינט הוא אירוע חריג שקרוב לוודאי היה מכניס את האויב לכוננות ופוגע באלמנט ההפתעה".

התנועה לאיכות השלטון: אישור מבצע "עלות השחר" ללא דיון בקבינט - מנוגד לחוק

התנועה לאיכות השלטון פנתה אתמול (שני) לראש הממשלה, לשר הביטחון וליועצת המשפטית לממשלה לשם קבלת הבהרות על אופן ההחלטה על היציאה למבצע "עלות השחר". הפנייה נעשתה בהמשך לפרסומים בתקשורת לפיהם היציאה למבצע אושרה בהליך חריג בידי ראש הממשלה ושר הביטחון בלבד, ללא אישור הממשלה או ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי כפי הנדרש בחוק.

התנועה ציינה כי 'חוק יסוד: הממשלה' קובע כי: "המדינה לא תפתח במלחמה ולא תנקוט פעולה צבאית משמעותית העלולה להוביל, ברמת הסתברות קרובה לוודאי, למלחמה, אלא מכוח החלטת הממשלה". החוק גם מאפשר לממשלה להאציל את סמכויותיה לוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, אולם ברור כי כדי לפתוח בפעולה צבאית משמעותית, כמו המבצע הנ"ל, נדרש לכל הפחות, קבלת אישור על כך בקבינט המדיני-ביטחוני.