בעקבות חילול שבת במהלך פינוי בחומש: רב המשטרה בפסק מפתיע

בעקבות חילול שבת במהלך פינוי של תלמידים בישיבת חומש, נפגשו בשבועות האחרונים הנהלת הישיבה ורב המשטרה, שלאחר מכן הבטיח להפיק לקחים ולפעול להפסקת חילול השבת: "נוכל לפעול לשמירת השבת תוך מחויבות ביטחון האזרחים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 01/08/22 20:00 ד באב התשפב

בעקבות חילול שבת במהלך פינוי בחומש: רב המשטרה בפסק מפתיע
הרס בישיבת חומש. ארכיון, צילום: ישיבת חומש

"משטרת ישראל מחוייבת לאיזון הנדרש בין היותנו ארגון ביטחוני מציל חיים הפועל בכל ימות השנה למען ביטחון המדינה ואזרחיה, לבין שמירת השבת כראוי לארגון לאומי במדינת ישראל", כך קובע רב המשטרה הרב רמי (רחמים) ברכיהו, קביעה שיוצאת בחתימתו יחד עם חתימתו של ראש ישיבת חומש, הרב אלישמע כהן. הפסיקה מגיעה לאחר פגישה שנערכה בין הרב כהן, לבין הרב ברכיהו בעקבות פעילות של המשטרה בחומש שהייתה כרוכה בחילול השבת.

הפגישה בין שני הצדדים נערכה לפני מספר שבועות לאחר מכתב ששלחו בישיבת חומש לרב המשטרה, וכן מכתב שהוציא הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, בעקבות פינוי תלמידי ישיבה מחומש לאחר כניסת השבת, דבר שכפה על התלמידים והכוחות לחלל שבת.

 

"כדי למנוע תקלות בעתיד ישמרו הרב ברכיהו והרב אלישמע על קשר"

במכתב החריג של רב רב המשטרה יחד עם ישיבת חומש, נכתב כי בפגישה לובנו העניינים ונסקר האירוע. כמו כן, נכתב כי הובהר והוסכם ש"השבת חשובה לנו וכי אסור שאירוע מעין זה ישנה בעתיד וכי על כולם לנהוג במשנה זהירות בכל הקשור לשמירת השבת וכבודה". בנוסף, הוסכם בפגישה, "כדי למנוע תקלות בעתיד בכלל, ובנושאי חילול שבת בפרט, ישמרו הרב ברכיהו והרב אלישמע על קשר שוטף ואף יקיימו סיור משותף בחומש לעמוד על ההתמודדויות השונות במקום לאזרחים השוהים במקום – תלמידי הישיבה והמשפחות, ולשוטרים במשימתם בשטח".

כמו כן, בהמשך המכתב המשותף מתייחסים השניים גם למכתב שהוציא הרב לאו למפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי בעקבות אותו חילול השבת. "כבוד הרב הראשי לישראל בקיא בפעולות שעושה המשטרה בכדי לשמור על השבת, לרבות הקמת תחנות משטרה שומרות שבת המאפשרות מתן שירותי משטרה לאוכלוסייה הדתית והחרדית בישראל. אנו מאמינים שיחד, בשיח פתוח ומשותף, נוכל לפעול לשמירת השבת תוך כדי מחויבות לשלום ובטחון האזרחים".

הרב רמי ברכיהו, רב המשטרה

הרב רמי ברכיהו, רב המשטרה | צילום: דוברות המשטרה

יש דין: "רב המשטרה מתערב בשיקולים מבצעיים"

מארגון "יש דין" נמסר בתגובה למכתב החריג של רב המשטרה: "רב המשטרה מתערב בשיקולים מבצעיים במטרה להגן על המאחזים הלא חוקיים. פינוי של הישיבה בחומש צריך להתרחש באופן מיידי, ואירוע מבצעי כזה לא יכול להימנע משיקולים דתיים, רב המשטרה חורג מתפקידו בשביל להגן על עבריינים".