ברקע הפרויקט המשותף עם ירדן: בנט תוקף את נתניהו על פוסט מלפני 5 שנים

ראש הממשלה החליפי תוקף את ראש האופוזיציה בעקבות פוסט שפרסם בעבר באינסטגרם: "בשביל פוסט פגענו בקשר עם ירדן למשך שנים" | הממשלה החליטה: האצת הפעולות ליישום אזור התעסוקה והתעשייה המשותף לישראל ולירדן

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 31/07/22 14:05 ג באב התשפב

ברקע הפרויקט המשותף עם ירדן: בנט תוקף את נתניהו על פוסט מלפני 5 שנים
בנט ונתניהו, צילום: Hadas Parush/Flash90

הממשלה אישרה היום (א') את הצעת ראש הממשלה יאיר לפיד והשר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', להאיץ את יישומו של פרויקט "שער הירדן" - אזור התעשייה המשותף למדינת ישראל ולירדן. במסגרת הפרויקט - אשר עלה כרעיון עוד בשיחות הסכם השלום בשנת 1994 - הוחלט על קידום הקמת והפעלת מסוף הפארק במטרה להעמיק את שיתוף הפעולה עם הירדנים.

בשנים האחרונות קידם המשרד לשיתוף פעולה אזורי, בשיתוף המועצה האזורית עמק המעיינות, את התכניות לפיתוחו של הפארק, ופעל להתרת חסמים ועדכון הסוגיות התכנוניות והמשפטיות, לרבות בניית הגשר המחבר בין ישראל לירדן המשמש מעבר בין הפארק בצידו הירדני למקבילו הישראלי, שבנייתו הושלמה זה מכבר. 

ב"חדשות 12" דווח כי ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט האשים היום במהלך ישיבת הממשלה את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, בכך שהוא האחראי לנתק שהיה בין ישראל ובין ירדן בעקבות תמונה שהעלה לאינסטגרם לפני כחמש שנים. "היה נתק קשה עם ירדן במשך שנים כי קודמי בתפקיד העלה ציוץ לאינסטגרם עם תמונה עם מאבטח שבטעות הרג ירדני. בשביל פוסט באינסטגרם - פגענו בקשר עם ירדן למשך שנים".

התמונה שהרגיזה את הירדנים

התמונה שהרגיזה את הירדנים צילום: חיים צח, לע"מ

את הדברים ייחס בנט לתקרית שהותרה לפרסום לפני חמש שנים בדיוק, 31.07.2017. צעיר ירדני בשם מוחמד אל-ג'וואודה, שהוביל ריהוט לאחת מדירות שנשכרו על ידי השגרירות הישראלית, החל לדקור את המאבטח זיו מויאל מאחור. מויאל התעשת במהירות, שלף את אקדחו וירה לעבר המחבל. בעל הדירה שנכח גם הוא בדירה, ניסה להדוף את הדוקר אך נפגע מרסיס ונהרג גם כן. פרטיו של מויאל, אז בן 28, פורסמו בעקבות חשיפת שמו ותמונתו בתקשורת בירדן.

עיקרי החלטת הממשלה שהתקבלה היום:

  1. קידום הפעלת מסוף פארק "שער הירדן" למעבר להולכי רגל אשר ישמש למעבר נוח ליזמים המתעניינים במיזם המשותף ובאזור התעשייה בצד הירדני.
  2. על פי המתווה המפורט בהחלטה, בכפוף להסכמות תקציביות ולאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשות שדות התעופה תקים ותפעיל את מסוף פארק שער הירדן.
  3. המסוף יכלול מבנה לאירוח אנשי עסקים ואורחים שיגיעו מהצד הירדני למטרות עסקיות.
  4. בחינת הקמה מיידית של מתחם הכניסה והמבנים הנדרשים לגורמי התפעול בפארק, תוך הקצאת משאבים לפעולות משלימות.
  5. יגובש מתווה לפיתוח המיזם בצד הישראלי בטווח הבינוני והארוך אשר ייבחן לאחר יישום השלב הראשון. 

נציין כי קידום, פיתוח והפעלת הפרויקט יעשו בתיאום ושיתוף עם ירדן ובהסכמה הדדית על מטרות הפרויקט והיבטי ההפעלה שלו.