בדרך למשבר דיפלומטי? אחרי הסוכנות היהודית: ארגונים יהודיים נוספים קיבלו מכתבי אזהרה מהממשל הרוסי

לאחר שבשבוע שעבר קיבלה הסוכנות היהודית דרישה ממשרד המשפטים הרוסי להפסיק את פעילותה במדינה כעת ארגונים יהודיים נוספים קיבלו מכתב דומה | לפיד אמש: "סגירת הסוכנות תשפיע על היחסים עם רוסיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/22 12:34 כו בתמוז התשפב

אחרי הסוכנות היהודית: ארגונים יהודיים נוספים קיבלו מכתבי אזהרה מהממשל הרוסי
מוסקבה, צילום: shutterstock

בתחילת החודש שלחו פקידי ממשל רוסיים מכתב אזהרה למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, ובו הורו לעובדי הסוכנות להפסיק את כל פעולותיהם במדינה. ביום חמישי האחרון כבר היה זה משרד מהמשפטים הרוסי שהגיש לבית המשפט המחוזי במוסקבה דרישה להפסקת פעילות הסוכנות בשל "הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי" כלשונם. 

היום (ב') חשף העיתונאי צביקה קליין בעיתון "ג'רוזלם פוסט" כי מספר ארגונים יהודיים נוספים קיבלו מכתבי אזהרה דומים. במכתבי האזהרה נכתב כי הארגונים, שמוחזקים בעיקר על ידי קרנות אמריקאיות או ישראליות, עשויים להיחשב "סוכן זר" על אדמת רוסיה, מה שעלול להוביל לסגירה מיידית שלהם. בתגובה למכתבי האזהרה הוחלט בחלק מהארגונים "להוריד פרופיל" עד יעבור זעם.

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לפיד כינס דיון מיוחד: "לא נתבטל מול הרוסים"

על רקע פעילות הממשל הרוסי להפסקת פעילות הסוכנות היהודית, כינס אמש (א') ראש ממשלת המעבר ושר החוץ יאיר לפיד דיון בהשתתפות שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין וניציגי הסוכנות ובמהלכו יידע את השרים כי לא יתבטל מול הרוסים.

בהמשך לדיון דווח כי במשרד החוץ שוקלים לנקוט בצעדים דיפלומטיים מרחיקי לכת נגד המעצמה הרוסית. במסגרת הצעדים, אותם נוטה משרד החוץ להפעיל כבר בימים הקרובים, נשקל פרסום "תג מחיר" מדיני מול ואף שנוי במדיניות הניטרליות בנוגע למלחמה באוקראינה.

במהלך הדיון אמר ראש הממשלה כי "היחסים עם רוסיה חשובים לישראל, הקהילה היהודית ברוסיה גדולה וחשובה ועולה בכל שיח מדיני עם הממשל במוסקבה". עוד הזהיר לפיד כי "סגירת משרדי הסוכנות תהיה אירוע חמור, שישליך על היחסים". ראש הממשלה הנחה את המשלחת המשפטית להיות מוכנה ליציאה למוסקבה מיד כשיתקבל האישור הרוסי לשיחות ולעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי במקביל להמשך הדיאלוג המדיני.

ילדות יהודיות מאוקראינה בישראל,

צילום: Tomer Neuberg/Flash90

מכתבי האזהרה מגיעים על רקע התקקרות ביחסי ישראל-רוסיה

ההליך המשפטי שנפתח מול הסוכנות מגיע על רקע תחושה כללית של התקררות ביחסים עם רוסיה. ההליך המשפטי עצמו מתנהל במהירות מחשידה ולאחר שהרוסים הביעו חוסר שביעות רצון הן לגבי עמדת ישראל ביחס למלחמה עם אוקראינה והן בשל החלטת בית המשפט לפסול את העברת חצר סרגיי לידי הרוסים.