לראשונה בחופי ישראל: התגלה מטבע נדיר בן 1,850 שנה

מטבע ברונזה נדיר ומרהיב שהשתמר בצורה יוצאת דופן התגלה לאחרונה בחוף הכרמל | המטבע התגלה בקרקעית הים במהלך סקר ארכיאולוגי שמנהלת רשות העתיקות

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/22 11:34 כו בתמוז התשפב

לראשונה בחופי ישראל: התגלה מטבע נדיר בן 1,850 שנה
דיוקן הקיסר הרומי אנטונינוס פיוס., צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות

מטבע ברונזה נדיר ובמצב השתמרות יוצא דופן, התגלה לאחרונה בקרקעית הים במהלך סקר ארכיאולוגי תת-ימי שמנהלת רשות העתיקות בחוף הכרמל שבחיפה. המטבע, המתוארך לתקופה הרומית, נטבע  בשם הקיסר אנטונינוס פיוס (138–161 לספירה), באלכסנדריה שבמצרים.

בגב המטבע חרוטים מזל סרטן ומעליו דיוקנה של אלת הירח לונה. על המטבע מופיע התאריך "שנת 8": השנה השמינית לשלטונו של אנטונינוס פיוס. המטבע הוא חלק מסדרה של 13 מטבעות, בהם מתוארים 12 המזלות השונים, וכן מטבע נוסף, בו מתואר כל גלגל המזלות.

המטבע הנושא את דמותה של לונה, אלת הירח. מתחתיה מופיע סימן מזל סרטן

המטבע הנושא את דמותה של לונה, אלת הירח. מתחתיה מופיע סימן מזל סרטן | צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות

הקיסר שטבע את המטבע ניהל קישרי ידידות עם רבי יהודה הנשיא

הקיסר אנטונינוס פיוס, שטבע את המטבע, היה קיסר רומי שפעל בין השנים 138-161 לספירה. בשונה מקודמיו, הוא לא היה איש צבא, ולא השתתף מעולם בלחימה. תקופת שלטונו הייתה השקטה ביותר בכל תקופת הקיסרות הרומית, והיא היוותה את שיאו של השלום הרומאי (הפקסה-רומנה) ברחבי האימפריה.

גישתו המדינית של אנטונינוס לניהול האימפריה הרומית הייתה ייחודית והוא העדיף לנהל את כל יחסי החוץ באמצעות נציבי הפרובינציות, ולמעשה לא יצא כלל מרומא. בתקופתו, הוקלו במידה רבה יחסי הקיסרות עם היהודים, גזירות אדריאנוס בוטלו, וליהודים הותר למול את בניהם. הקלות אלו הביאו לקשרי ידידות בין הקיסר ורבי יהודה הנשיא.

מנהל רשות העתיקות: "מדינת ישראל משנה את תפיסתה את הים, אינו רק גבול"

המטבע התגלה במהלך סקר שרשות העתיקות מבצעת בימים אלה, לאיתור ולשמירה של אתרי עתיקות וממצאים עתיקים הנמצאים בסכנה על רקע הפיתוח ההולך ומתגבר בים. לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, "בעשור האחרון, מדינת ישראל משנה את תפיסתה את הים. כעת, כבר ברור שהים אינו קו גבול שלה, אלא הוא חלק משמעותי עבורה, בהיבטים בטחוניים, אסטרטגיים, כלכליים – וגם של מורשת. זהו מרחב של אוצרות טבע ונכסי תרבות שיש לחקור אותו ולהגן עליו. המטבע הנדיר שנחשף הוא תזכורת מרהיבה לכך". 

קובי שרביט, מנהל היחידה הימית של רשות העתיקות, עם המטבע שנמצא בסקר

קובי שרביט, מנהל היחידה הימית של רשות העתיקות, עם המטבע שנמצא בסקר | צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות

לדברי יעקב שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות: "זו הפעם הראשונה שמתגלה מטבע כזה בים בישראל, והוא נדיר באוצרות המדינה. לאורך חופי הים התיכון יש אתרים וממצאים ארכיאולוגיים רבים, המספרים על קשרים שהתקיימו כאן בתקופות קדומות בין נמלי הים התיכון והארצות שלאורכו. ממצאים אלה, ששקעו למצולות ונעלמו מעין אדם במשך מאות ואלפי שנים, השתמרו בצורה מדהימה, חלקם נדירים ביותר, והגילוי שלהם משלים לנו חלקים בפאזל ההסטורי של תולדות הארץ".  

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן