היסטוריה: טיסות ישראליות יוכלו לחלוף מעל סעודיה

הממלכה הגדולה ביותר בחצי האי ערב הודיעה כי תפתח את מרחבה האווירי לכל הטיסות האזרחיות | ביידן בירך: "חיוני לשגשוג ולביטחון של ארצות הברית ושל ישראל" | המשמעות: צמצום משך הטיסות למזרח

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 15/07/22 07:31 טז בתמוז התשפב

היסטוריה: טיסות ישראליות יוכלו לחלוף מעל סעודיה
סעודיה, צילום: shutterstock

היסטוריה במזרח התיכון: הרשות לתעופה אזרחית בסעודיה הודיעה הלילה (ה') כי המדינה תפתח את המרחב האווירי שלה לטובת כל חברות התעופה "שעומדות בתנאים שלנו לטיסה מעל המדינה". זאת על מנת "לקבע את מעמדה כמרכז גלובלי שמחבר בין שלוש יבשות", כך נמסר בהודעה הרשמית. על אף שישראל לא מוזכרת באופן מפורש, המשמעות היא שטיסותיה יוכלו לעבור בשמי הממלכה. 

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שנמצא בימים אלו בביקור רשמי ראשון בישראל וצפוי להמריא מכאן היישר לעיר ג'דה בממלכה, בירך על ההחלטה והסביר כי מדובר בצעד היסטורי. על אף שישראל לא הוזכרה בהודעה של הממלכה באופן מפורש, אמר ביידן כי  "ההחלטה סוללת את הדרך למזרח תיכון יותר משולב, יציב ובטוח. זה חיוני לשגשוג ולביטחון של ארצות הברית ושל ישראל". 

"יש לנו את החובה להיות זהירים בכל צעד, אבל לכל מדינה, לכל עם שרוצה בשלום ובנורמליזציה איתנו, אנחנו אומרים: "أهلا وسهلا, שלום, Welcome", כך אמר אתמול ראש הממשלה יאיר לפיד במעמד החתימה הרשמי על הצהרת ירושלים יחד עם הנשיא האמריקאי. משמעות ההצהרה, מלבד צמצום זמני הטיסה אל המזרח הרחוק, היא שערבים תושבי הארץ יוכלו לעלות למכה ללא מגבלה היישר מנמל התעופה בן גוריון. 

בחודש נובמבר 2020, עם החתימה על "הסכמי אברהם" שהביאו לנרמול היחסים של ישראל מול מדינות האזור, דווח כי ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו המריא לסעודיה ונפגש בממלכה עם יורש העצר והאיש החזק בסעודיה, מוחמד בן סלמאן, יחד עם שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו.

נתניהו: מתכוון להביא להסכמי שלום מלאים

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בירך את את נסיך הכתר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמן, על החלטתו להרחיב את הטיסות הישראליות מעל שמי סעודיה. "כבר לפני שנתיים הנחנו את היסודות לנורמליזציה עם סעודיה כשאפשרנו טיסות ישירות לדובאי ואבו דאבי מעל שמי ערב הסעודית. כמו כן פעלנו לאפשר טיסות ישירות בין ישראל למכה עבור אזרחי ישראל הערבים. אני מתכוון להביא הסכמי שלום מלאים עם סעודיה ומדינות ערב נוספות ובכך לקדם את סיום הסכסוך בין מדינת ישראל ורוב העולם הערבי". 

לפיד הודה לביידן: "בשורה משמחת"

"אחרי דרך ארוכה וחשאית, ודיפלומטיה אינטנסיבית מול ערב הסעודית וארה"ב, אנחנו קמים הבוקר לבשורה משמחת. רשת התעופה הסעודית הודיעה על פתיחת המרחב האווירי לחברות תעופה ישראליות. להחלטה הזו קדמה החתימה על 'הצהרת ירושלים' והעמקת המחויבות האמריקאית לביטחון ישראל, למאבק בגרעין האיראני, להעמקה של הנורמליזציה ולתהליכים של הסכמי אברהם ופסגת הנגב. אני רוצה להודות לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, על ביקור שריגש מדינה שלמה. על המחויבות שלו לעוצמתה הצבאית והמדינית של ישראל. אני מאחל לו הצלחה בפסגה בג'דה. אני מברך את ההנהגה הסעודית על פתיחת המרחב האווירי. זהו צעד ראשון. אנחנו נמשיך לעבוד על זה בזהירות המתבקשת, למען הכלכלה הישראלית, הביטחון הישראלי ואזרחי ישראל".