חוזרים לשומר החומות: תשע שנות מאסר לבדואי שניסה לבצע לינץ' ביהודי

עבדל עזיז עמראני, בן 21 מהפזורה הבדואית, ניסה לבצע לינץ' ביהודי בעוד הוא מפר תנאי מעצר בית. בית המשפט גזר עליו תשע שנות מאסר | "הנאשם, אזרח ישראלי, פגע פגיעה קשה במתלונן רק בשל היותו יהודי ואנו מקווים שגזר הדין ירתיע"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/07/22 12:47 יד בתמוז התשפב

חוזרים לשומר החומות: תשע שנות מאסר לבדואי שניסה לבצע לינץ' ביהודי
זריקת אבנים | אילוסטרציה, צילום: פלאש 90, נתי שוחט

יותר משנה אחרי האירועים הלאומניים בשומר החומות, בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר עונש של תשע שנות מאסר בפועל על נאשם שנטל חלק באירוע לינץ' באזרח ישראלי על רקע גזעני ומתוך מניע לאומני- אידאולוגי במהלך מבצע "שומר החומות". 

בית המשפט המחוזי קבע כי המענה ההולם לחומרת מעשי הנאשם אשר בוצעו מתוך מניעים לאומניים-אידיאולוגיים ופגיעה במתלונן וברכושו רק בגלל שהוא יהודי צריך להיות מחמיר ולבטא את תכלית הוראות חוק המאבק בטרור, שהינה החמרה משמעותית בלחימה בטרור על כל היבטיו.

הנאשם: בן 21 מהפזורה

הנאשם, עבדל עזיז עמראני, בן 21 מהפזורה הבדואית, בצוותא חדא עם אחרים, השתתף בהתפרעויות בכביש 25, בכניסה לישוב שגב שלום, אשר התרחשו במסגרת גל של הפרות סדר והתפרעויות אלימות ברחבי הארץ, על רקע לאומני-גזעני, במהלך מבצע "שומר החומות".

הנאשם, בעוד הוא מפר תנאים של מעצר בית מלא, הצטייד במקלע מבד (קלע דוד) וכפפות, וכשהוא רעול פנים נטל חלק יחד עם אחרים בהפרות סדר, שכללו יידוי אבנים על הרכבים של יהודים, ניידות משטרה, חסימת כבישים באמצעות צמיגים בוערים ועוד. מתוך מניע לאומני-אידאולוגי ובמהלך השתתפותו בהתפרעויות, ידה הנאשם, יחד עם אחרים, אבנים על רכב של נהג יהודי אשר נקלע למקום ההתפרעות.

הנהג, ביקש שיחוסו עליו, צעק שהוא ערבי, אך ההמון, ובו הנאשם, התנפל עליו, הוציאו מרכבו והטיחו לארץ. הוא הוכה בראשו, גבו וצלעותיו באמצעות ידיהם, בבעיטות ובאלות, נזרקו לעברו אבנים, תוך צעקות לשחוט אותו משום היותו יהודי וכן רכבו נופץ על ידי הנאשם וההמון. נפגע העבירה חולץ מהמקום על ידי כוחות משטרה, אשר נאלצו להשתמש ברימוני הלם, על מנת להרחיק את ההמון מעליו.

במסגרת ניהול התיק, הנאשם הודה בביצוע המעשים, אך כפר בכך שהיה מדובר במעשה טרור. בית המשפט המחוזי דחה את הטענה, והרשיע את הנאשם בביצוע  מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה לפי חוק המאבק בטרור, עבירות של יידוי או ירי של אבן או חפץ אחר לעבר כלי תחבורה, היזק במזיד לרכב ממניע גזעני, התפרעות והפרת הוראה חוקית. השופט יואל עדן מבית המשפט המחוזי השית על הנאשם עונש של 9 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי בסך של 100 אלף שקלים לנפגע העבירה.  

מפרקליטות מחוז דרום נמסר כי "בית המשפט העביר מסר חד וברור המביא לידי ביטוי את הסלידה ממעשי הנאשם. יש להחמיר בעונשם של אלו המבצעים פשעי שנאה ממניע גזעני ופועלים נגד אזרחים וכוחות הביטחון, בפרט בתקופות מתוחות ורגישות ובוודאי בתקופת מבצע צבאי. הנאשם, אזרח ישראלי, פגע פגיעה קשה במתלונן רק בשל היותו יהודי ואנו מקווים שגזר הדין ירתיע את מי שמבקש לפגוע במרקם היחסים העדין בין הדתות והעדות השונות במדינת ישראל".