המהלך האחרון של בנט: המשמר הלאומי יוצא לדרך

רגע לפני שהוא עוזב את משרד ראש הממשלה, בנט הכריז על הקמת רשמית של המשמר הלאומי, כלקח מאירועי "שומר החומות". בין היחידות שיוקמו: אלפי מתנדבים בפריפריה ולוחמי מילואים שיחזיקו את הציוד בביתם לכוננות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 21/06/22 19:17 כב בסיון התשפב

המהלך האחרון של בנט: המשמר הלאומי יוצא לדרך
בנט מבקר במג"ב, צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט הודיע היום (ג') על המהלך האחרון שלו בתפקיד - הקמה רשמית של המשמר הלאומי. בהודעה רשמית יחד עם השר לביטחון פנים עמר בר-לב, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי ומפקד מג"ב ניצב אמיר כהן, הכריזו הארבעה על היציאה לדרך של "המשמר הישראלי", כחלק ממשמר הגבול.

הקמת המשמר הלאומי מגיעה בעקבות הפקת הלקחים ממבצע "שומר החומות", ומתוך מטרה לחזק את ביטחון הפנים של המדינה ולשפר את הביטחון האישי של האזרחים. המשמר הישראלי עתיד להיות כוח מיומן ומאומן, שיוכל לפעול במספר זירות בו זמנית ולהתמודד עם הפרות סדר ותרחישי חירום.

משמר הגבול והמשמר הישראלי יורכבו משלושה סוגי כוחות:

1. הכוח הסדיר והקבע של מג"ב, אשר כבר במהלך שנה זו גדל בהיקף של מאות לוחמים.

2. כוח המילואים שהוקם מחדש, ובנוסף ל-20 פלוגות לחימה שכבר קיימות, יתווספו לו בשנים הקרובות כ-26 פלוגות לחימה, מתוכן שמונה שמוקמות כבר עתה, והן יצויידו באמצעים מתקדמים. חלק מהתהליך הזה, הוא בעקבות העובדה שבמהלך מבצע "שומר החומות" התברר כי פלוגות המילואים של מג"ב מצוידות באופן חלקי בלבד. הקמת כוח המילואים יתבצע בשלושה שלבים, תוך כשנתיים. 

3. כוח מתנדבים: "המתמיד", שמורכב כיום מ-8,000 מתנדבים בפריפריה, ויתעצם בעוד כ-1,500 מתנדבים בשנתיים הקרובות. בנוסף, מוקם כוח מתנדבים חדש ומיומן הנקרא "פלוגות חוד", והוא יורכב מ-1,000 לוחמי מילואים עד לסוף שנה זו, ויכפיל עצמו ל-2,000 לוחמים בשנה הבאה. לוחמי הפלחו"ד יאומנו להתמודדות עם הפרות סדר בתרחישי חירום. הכוח הזה יחזיק בביתו ציוד, ויהיה זמין לקפוץ באופן מיידי למקומות העימות.

אלפי מתנדבים יוצבו בפריפריה

אלפי מתנדבים יוצבו בפריפריה צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

כמו כן, המשמר האזרחי של המשטרה הכחולה, יחוזק בעוד כ-3,500 מתנדבים לתחנות הקיימות, מתוך מטרה להרחיב את הנוכחות ברחובות, ולחזק את תחושת הביטחון ביום יום.

"המהלך המסכם שלי כראש ממשלה"

"המשמר הלאומי הישראלי יוצא לדרך ובשבילי זו סגירת מעגל", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "נכנסתי לתפקיד כשישראל ליקקה את פצעי 'שומר חומות', ראינו מהומות קשות בלוד, בעכו וברחבי הארץ ולכולם נפל האסימון. כולם הבינו, שבעוד אנחנו מדברים על איראן וחיזבאללה - הבעיה מתחילה בבית. זה המהלך המסכם שלי כראש הממשלה - להוציא לדרך את המשמר הלאומי ישראלי, ולחזק את ביטחון הפנים של מדינת ישראל".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב הוסיף כי, "לפני שנה, חודש אחרי מבצע 'שומר החומות', הפקנו מיד את הלקחים הנדרשים. והיה ברור לנו שביטחון הפנים של מדינת ישראל הוא הנושא המרכזי שצריך לעסוק בו. זה היה ברור לי, למפכ"ל ולמפקד מג"ב, ובראש ובראשונה לראש הממשלה, שמג"ב הוא התשובה הראשונה, המיידית והטובה לנושא ביטחון הפנים".

"היום אנחנו עושים עוד צעד משמעותי במוכנותה של משטרת ישראל ובעצם מוכנותה של מדינת ישראל לעיתות לחימה וחירום. היום ברור לכולם שלא די בחיזוק הזרוע הצבאית של מדינת ישראל על כל מערכותיה ויכולותיה, אלא חובה עלינו לשפר ולהגדיל את עוצמתה של משטרת ישראל כאמונה על ביטחון הפנים במדינה", אמר מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי.