"לא מדובר בפצצה": מנהל מכון ה-inss מתייחס לדוח סבב"א שהודלף

הרפובליקה האסלאמית החלה להעשיר להעשיר אורניום בצנטריפוגות מתקדמות, כך עולה מדוח שדלף היום לתקשורת. האלוף (במיל') תמיר הימן: "ממחיש את הסכנה של המשך המצב כפי שהוא כיום - ללא הסכם וללא מבצע צבאי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/07/22 21:49 י בתמוז התשפב

"לא מדובר בפצצה": מנהל מכון ה-inss מתייחס לדוח סבב"א שהודלף
תחנת כוח בדרום איראן, ארכיון , צילום: shutterstock

איראן החלה להעשיר אורניום בצנטריפוגות מתקדמות בכור בפורדו, כך עולה מדוח של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית שדלף היום (ש') לתקשורת. מדובר בצעד שמאפשר לאיראן להאיץ את היכולת לפתח נשק גרעיני. ברויטרס דווח כי סבא"א הדגישה כי איראן החלה להזין את הצנטריפוגות באורניום מועשר בריכוז של 5%, אולם בכוונתה להגיע לרמה של 20%.

מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי inss, אלוף (במיל') תמיר הימן, הגיב על הדוח שהודלף: "ממחיש את הסכנה של המשך המצב כפי שהוא כיום - ללא הסכם וללא מבצע צבאי; צריך להזכיר - לא מדובר בפצצה. יש לנו עוד זמן להגיע לאסטרטגיה מתואמת עם ארה״ב שתמנע מאיראן נשק גרעיני. אם בהסכם ואם בדרכים אחרות".

ברקע הדיווחים כי ישראל העלתה הילוך במלחמה החשאית מול איראן, הכוללת את מקרי המוות המסתוריים של מדענים איראניים, משרד החוץ של איראן שלח מסר תקיף כלפי ישראל ובנות בריתה באזור. על פי הדיווח בתקשורת הממלכתית במדינה, משרד החוץ מסר כי "שילוב כוחות ההגנה האווירית בין ישראל למדינות ערב מהווה איום על הביטחון הלאומי והאזורי שלנו". 

"הרעיון של וושינגטון למזג בין ההגנה האווירית הישראלית למדינות ערב כדי להתמודד מול איום המל"טים והטילים של אירן הוא פרובוקציה ויגביר את המתיחות האזורית. עמדות המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב חושבת אך ורק על האינטרסים של ישראל. וושינגטון לא מבינה את המציאות האזורית ופועלת רק כדי להפעיל דמוניזציה נגד טהרן ולזרוע מחלוקת בין מדינות האזור".