הסוכנות היהודית מבהירה: "לא התקבלה הנחיה להפסקת הפעילות"

בעקבות הפרסומים כי השלטונות הרוסיים מאיימים על הפסקת הפעילות של הסוכנות היהודית ברוסיה, בסוכנות ממהרים להכחיש, ומסבירים שמדובר במכתב התרעה מנהלי: "המכתב מצביע על בעיות"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 06/07/22 11:11 ז בתמוז התשפב

הסוכנות היהודית מבהירה: "לא התקבלה הנחיה להפסקת הפעילות"
בניין הסוכנות היהודית, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מסך הברזל: אמש פרסמנו כי פקידי ממשל רוסים שלחו מסמך רשמי למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, המורה להם להפסיק את כל פעולותיהם במדינה. מהסוכנות היהודית נמסר בעקבות הפרסום כי המגעים עם הרשויות מתקיימים באופן רציף, מתוך מגמה להמשיך את הפעילות בהתאם לכללים שנקבעים על יגי הגורמים המוסמכים, "גם כעת מתקיים דו שיח מסוג זה", כך נמסר אמש.

היום (ד') הוציאה הסוכנות הודעת הבהרה שלא משאירה מקום לספק, כי לא התקבלה הנחיה מהשלטונות הרוסים להפסקת הפעילות, אלא מדובר על מכתב עם ביקורות והערות, שמזמין את הסכנות לשלוח תגובה. בסוכנות לא מכחישים כי השלטונות התריעו כי אם לא יתקנו דברים בסוכנות, השלטונות הרוסיים יכולים לפתוח בהליכים משפטיים נגד הסוכנות, שיש לברר היטב מה משמעותם.

"כל התכניות של הסוכנות וכל הפעילויות המתוכננות נמשכות כסדרן"

בהודעה נכתב: "בניגוד לפרסומים מסוימים, לא התקבלה הנחיה מממשלת רוסיה להפסקת פעילותה של עמותה מיסודה של הסוכנות. לפיכך כל התכניות של הסוכנות וכל הפעילויות המתוכננות נמשכות כסדרן. עוד יובהר, כי במסגרת הליכים שוטפים של בקרה ובדיקה שמקיימות הרשויות המוסמכות ברוסיה מול נציגויות הסוכנות מזה כמה שנים, ובהמשך להליך בקרה אדמיניסטרטיבי שהתנהל למעלה משנה, התקבל במשרדי הסוכנות במוסקבה לאחרונה מכתב מהרשויות ובו הערות וביקורת בנושאים שנבדקו".

בסוכונות אמרו כי אמנם מדובר בנושאים מנהליים בעיקרם, אולם "המכתב מצביע על בעיות שלדברי מחבריו נמצאו בביקורת ועל ההשלכות המשפטיות האפשריות שלהן. המכתב מזמין את הסוכנות להגיב בכתב על אי הסכמה בנוגע לעובדות המצויינות בו, ולפיכך בכוונת הסוכנות ללמוד לעומק את משמעות הדברים שעלו והשלכותיהם, ולהתייחס בהתאם במסגרת המגעים השוטפים המתקיימים עם הרשויות".

"אנשים מהקהילה היהודית מרגישים את מסך הברזל הולך ויורד"

מקורות בכירים בקהילה היהודית ברוסיה מסורו ל"ג'רוזלם פוסט" כי "אנשים מהקהילה היהודית מרגישים את מסך הברזל הולך ויורד בימים אלה ממש והם חוששים שהם לא יוכלו להימלט מהמדינה". לדברי המקור, "מספר יהודים אמרו כי השלטונות הרוסיים מנסים לעצור אותם וכי הם חוששים לחייהם".