ארה"ב על מות העיתונאית הערביה: "תוצאה של נסיבות טרגיות במהלך מבצע נגד טרור"

משרד החוץ האמריקאי הודיע כי לא ניתן לקבוע בוודאות מי פגע והרג את עיתונאית "אל ג'זירה", אולם ככל הנראה מדובר בירי של צה"ל | שר הביטחון גנץ: "לא ניתן לקבוע מי ביצע את הירי". תומא-סלימאן: "נמשיך להיאבק עד שהאחראים להרג יועמדו לדין"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 04/07/22 17:26 ה בתמוז התשפב

ארה"ב על מות העיתונאית הערביה: "תוצאה של נסיבות טרגיות במהלך מבצע נגד טרור"
שירין אבו עאקלה, צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של שירין אבו עאקלה, לפי סעיף 27א/פלאש 90

משרד החוץ האמריקני פרסם היום (ב') הודעה, לפיה החקירה לבדיקת מותה של עיתונאית רשת "אל ג'זירה" שירין אבו-עאקלה בחודש מאי, לא תוכל לקבוע סופית מאיזה נשק נורה הקליע שפגע בה והביא למותה, אולם ככל הנראה מדובר בירי של חייל צה"ל. במשרד החוץ האמריקאי הסבירו כי הקליע ניזוק באופן שהקשה על המומחים להגיע לכדי מסקנות מוחלטות.

בהודעה הרשמית נכתב כי גנרל מייקל פנזל, המתאם של משרד החוץ האמריקאי, הגיע למסקנה כי ירי מכיוון עמדת צה"ל  הוא שהביא ככל הנראה למותה של אבו עאקלה. עם זאת, צוין בהודעה כי לא מצאו סיבה להאמין שהירי בוצע בכוונה על מנת לפגוע, אלא "כתוצאה של נסיבות טרגיות במהלך מבצע צה"לי נגד פלגים של הג'יהאד האסלאמי ב-11 במאי 2022 בג'נין, בעקבות סדרה של התקפות טרור בישראל".

לפיד: "בוודאות ניתן לקבוע כי לא הייתה כוונה לפגוע בה"

ראש הממשלה יאיר לפיד, אמר בנוגע לחקירת מותה של העיתונאית כי הפעילות המבצעית של צה"ל למיגור הטרור תמשיך בכל מקום וככל שיידרש. "התחקיר הצה"לי מבהיר כי לא ניתן לקבוע מי אחראי למותה המצער של העיתונאית שירין אבו עאקלה, אך בוודאות ניתן לקבוע כי לא הייתה כוונה לפגוע בה. ישראל מביעה צער על מותה". 

"בשנים האחרונות נהרגו מאות עיתונאים באזורי קרבות ברחבי העולם. מובן מאליו שישראל מעוניינת להגן על עיתונאים ועל חופש העיתונות בכל מקום ובכל תנאי. כראש ממשלת ישראל אני נותן גיבוי מלא וחד משמעי ללוחמי צה"ל שמסכנים את חייהם כדי להגן על אזרחי ישראל אל מול הטרור ועושים ימים ולילות למען בטחון ישראל".

גנץ: "לא ניתן לקבוע מי ביצע את הירי"

שר הביטחון בני גנץ אמר בתגובה לפרסום ממצאי החקירה כי "מערכת הביטחון רואה בהגעה לחקר האמת ערך עליון. במקרה שלפנינו, למרות החקירה המעבדתית של הקליע וכלי הנשק הרלוונטי, לא ניתן לשייך את הקליע לקורבן ולנשק. ולכן, לצערי, לא ניתן לקבוע מי ביצע את הירי - והתחקיר בנושא ימשך".

גנץ אמר כי חשוב לזכור כי גם באירוע המבצעי המדובר, נורו מאות כדורים לעבר חיילי צה"ל שהשיבו אש לכיוון מקורות הירי בלבד. "מי שנושא באחריות לאירוע הם קודם כל הטרוריסטים שפועלים מתוך אוכלוסייה אזרחית. לחיילי צה"ל ומפקדיו יש את החובה להגן על אזרחי ישראל ואת כל הגיבוי מהדרג המדיני למלא את משימתם".

לצד זאת אמר שר הביטחון, "אנו שומרים על טוהר הנשק ועושים מה שאף צבא לא עושה בכדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים ובשמירה על חופש העיתונות: מהבחירה בחימושים, דרך המשימות ועד לתחקיר והנכונות לשתף פעולה כמו עם ידידתנו ארה"ב בחתירה להגעה לחקר האמת. האמת המבצעית והמוסרית היא חלק בלתי נפרד מסוד עוצמתנו ומהחוסן הישראלי וכך ימשיך להיות".

תומא-סלימאן: "נמשיך להיאבק עד שהאחראים להרג של שירין יועמדו לדין"

חברת הכנסת מהרשימה המשותפת, עאידה תומא-סלימאן אמרה בתגובה לפרסום התחקיר, כי "המומחים האמריקאים קבעו, בדיוק כמו מספר רב של תחקירים עצמאיים של הניו יורק טיימס, הוושינגטון פוסט, ונציבות זכויות האדם של האו"ם, ששירין אבו עאקלה נורתה, על פי כל הראיות, על ידי כוחות הכיבוש הישראלי. נמשיך להיאבק עד שהצדק ייצא לאור והאחראים להרג של שירין יועמדו לדין - מהחייל שלחץ על ההדק עד הפוליטיקאים שאחראים על המדיניות ועל העלמת האמת".