בעקבות ההפגנות נגד ניר אורבך: הרב יעקב אריאל מתנגד להפגנה באזור מגורים

רב העיר רמת גן לשעבר פוסק במאמר חדש ב"תחומין" של מכון צומת כי אסור לקיים הפגנה מול ביתו של איש ציבור במידה והיא גורמת לשכנים סבל, "עליהן להיות מוגבלות בזמן ובמקום" | לאחרונה פורקו האוהלים מול ביתו של ניר אורבך

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/07/22 10:31 ד בתמוז התשפב

בעקבות ההפגנות נגד ניר אורבך: הרב יעקב אריאל מתנגד להפגנה באזור מגורים
צילום: נ"ר תקשורת ומדיה

רב העיר רמת גן לשעבר ואחד מבכירי רבני הציונות הדתית, הרב יעקב אריאל, מתייחס במאמר הלכתי שמתפרסם בכרך החדש של "תחומין" של מכון צומת לזכות ההפגנה ומגבולותיה. במאמרו פוסק הרב אריאל כי למרות זכות המחאה וחופש הביטוי, אין לרוב סמכות לרמוס את זכויות הפרט של יחידים, ולכן אין לקיים הפגנה מול ביתו של איש ציבור במידה ושכניו סובלים ממנה. 

הרב אריאל מציין כי ישנם דרכים חלופיות להפגין מבלי לגרום לפגיעה בשכנים. למשל, הפגנה בקריית הממשלה או במקומות שאין בהם הפרעה לשגרת החיים. כמו כן, לדבריו, ניתן להתיר הפגנה באזורי מגורים רק אם מדובר במחאה שקטה של יחידים שאינה מרעישה ואינה מפריעה לחיים התקינים באזור.

"זכות המחאה וחופש הביטוי הן זכויות יסוד אלמנטריות בחברה דמוקרטית, אולם עליהן להתחשב בזכויות אלמנטריות של אזרחים אחרים, ולכן עליהן להיות מוגבלות בזמן ובמקום. למרות חשיבותן, לא ייתכן שנחסום את המעבר ברה"ר בלב ישוב עירוני, ונפריע לשלוותם של התושבים המקומיים שעות ארוכות וימים רבים. מכיוון שאפשר לקיים הפגנות בקריית הממשלה, או במקומות אחרים, אין הצדקה לאפשר הפגנות באזורי מגורים".

צריך לאפשר גם לתושבים המקומיים לחיות את חיי השגרה שלהם במידה סבירה

הרב אריאל ממשיך ואומר, "גם לדעת הסבורים שאפשר לקיים הפגנות באזורי מגורים יש הכרח לווסת אותן. כל הפגנה חייבת להיות חד-פעמית ולזמן מוגבל. אין הצדקה לאפשר הפגנות חוזרות, וגם לא הפגנות אחרות, באותו מקום לעתים קרובות. צריך לאפשר גם לתושבים המקומיים לחיות את חיי השגרה שלהם במידה סבירה. 'רווח תשימו בין עדר לעדר'. לדוגמא, אפשר לקבוע תקנה שלא תורשה הפגנה נוספת באותו מקום תוך שלושים יום. יש מקום רק למחאה שקטה ונקודתית כגון מספר קטן של אנשים היושבים בשקט, על המדרכה, ושלטים בידיהם מבלי שהם מפריעים לתחבורה ולחיי התושבים בסביבה. זכות חייו של התושב המקומי לא נופלת מזכות המחאה של המפגין".

בשנה שעברה, עת הוקמה ממשלת ישראל ה-36 בראשות נפתלי בנט, עתרו השכנים לבית מגוריו ברעננה לבג"צ בדרישה שראש הממשלה דאז יעבור למעון הרשמי בבלפור. בחודשים האחרונים לחיי הממשלה התקיימו הפגנות רבות מול בית של חבר הכנסת ניר אורבך בפתח תקווה בקריאה להפלת הממשלה, והגיעו אף עשרות אברכים מישיבות שונות ליומה הראשון של "ישיבת בין הזמנים" של פורום "תורתם אומנותן"- פורום נשות האברכים בציונות הדתית שמוחות כבר תקופה ארוכה על תכנית המעונות של שר האוצר אביגדור ליברמן. עם ההודעה על הקדמת הבחירות בסוף החודש שעבר, פורקו האוהלים.