בצלאל סמוטריץ' רותח בוועדת הכספים: "זה בושה וחרפה" | צפו

חוק המכר אושר בוועדת הכספים לקריאה שניה ושלישית, אחרי דיון סוער במיוחד במהלכו יו"ר הציונות הדתית תקף את נציגי משרדי האוצר והשיכון: "אל תשחקו אותה ראש קטן, אני אממן לרוכשים האלה בתי משפט נגד הקבלנים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/06/22 11:39 ל בסיון התשפב

בצלאל סמוטריץ' רותח בוועדת הכספים: "זה בושה וחרפה" | צפו
צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אחרי דיון סוער בוועדת הכספים, תיקון חוק המכר אושר היום (ד') לקריאה שניה ושלישית. החוק ישנה את ההצמדה הקיימת היום על מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה, ויביא לחיסכון של עשרות אלפי שקלים עבור רוכשי הדירות. 

יו"ר הוועדה אלכס קושניר אמר עם אישור החוק: "אנחנו מביאים בשורה אמיתית לציבור רוכשי הדירות בישראל, אנחנו משנים את הדיספרופורציה שקיים בין הרוכש לקבלן ומתקנים עיוות של שנים שהביא להוצאות עודפות ברכישת הדירה. את החוק יזמתי והעברתי בטרומית לפני מספר חודשים ואליו הצטרפה הצעת חוק ממשלתית רחבה יותר.  קידמנו את החוק במהירות האפשרית, מתוך הבנה שהמצב הקיים לא יכול להימשך, במיוחד כאשר המדד עולה ומוסיף על מחירי הדיור". 

פיצוי על איחור במסירה ואיסור גביית הוצאות משפטיות

תיקון 9 לחוק המכר להערות ציבור, שעבר היום לקראת קריאה שניה ושלישית כולל מספר סעיפים משמעותיים שעתידים לסייע בבלימת עליית מחירי הנדל"ן בישראל. אלה המהלכים הבולטים: 

הגבלת הצמדת מחירי הדירות - נכון להיום נהוג להצמיד את מחיר הדירה כולו למדד תשומות הבנייה. לכן הרוכש משלם את עליית המדד על כל רכיבי מחיר הדירה, גם על אלה שאינם מושפעים מהמדד, כגון – מחיר הקרקע, הרווח היזמי והמע"מ. תיקון החוק החדש אומר כי חברות הבנייה יוכלו להצמיד למדד רק עד 40% ממחיר הדירה. כלל הסכום שישולם עם כריתת חוזה המכר לא יוצמד כלל, ובכל מקרה תשלומים שלא יפחתו מ-20% ממחיר הדירה לא יוצמדו למדד כלל.  מכאן שרק עד 40% ממחיר הדירה יוצמד למדד. יודגש כי על פי הצעת החוק, לא ניתן יהיה להצמיד את מחיר הדירה למדד לאחר מועד המסירה שנקבע בחוזה, גם במקרה שהדירה תימסר באיחור. 

פיצוי בגין איחור במסירת דירה - הצעת החוק מצמצמת את הפטור מתשלום פיצוי לרוכש במקרה של איחור במסירה רק למקרה שבו האיחור נבע ממעשה או מחדל של הרוכש או למקרה שהחוזה סוכל. בנוסף,  במקרים בהם תימסר הדירה באיחור של לפחות חודש ועד ארבעה חודשים, חברת הבנייה תשלם פיצוי בגובה שכר דירה מלא (100%) ובמקרה של איחור של חמישה חודשים ועד עשרה חודשים חברת הבנייה תשלם לקונים תשלום חודשי בשיעור של 125% משכר דירה באזור. על כל איחור שמעבר לעשרה חודשים יוטל פיצוי בגובה 150% משכר הדירה באזור. 

"זה בושה וחרפה - אל תשחקו אותה ראש קטן"

בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית שנכח בדיון, זעם במהלכו על נציגי משרד האוצר והשיכון: "כפו על הדיירים לחתום על חוזים, למרות תנאי המכרז. זה בושה וחרפה. אל תשחקו אותה ראש קטן, אני אממן לרוכשים האלה בתי משפט נגד הקבלנים". 

"הם הוציאו בסיטונאות שיווקים במסגרת מחיר למשתכן של פרויקטים רחוקים מבשלות, תוך שהם יודעים שייקח עוד שנים עד שהפרויקטים האלה יקבלו היתרי בניה, ובטח עד שהזוכים יקבלו את הדירות", אמר יו"ר הציונות הדתית, "אתם מבינים את זה? הרוכשים צריכים לשלם על מדדים שנצברו הרבה לפני שהם בכלל נכנסו לעסקה וחתמו על חוזי הרכישה, לפעמים אפילו לפני שהם זכו בכלל בהגרלה".

"מה שקרה בשנים שעברו זה שהפוליטיקאים שהובילו את התכניות האלה סידרו לעצמם מספרים יפים כדי להציג הצלחה, הקבלנים שיתפו פעולה עם ההצגה וסידרו לעצמם תעודות ביטוח על המדדים ולא לקחו שום סיכון, ומי שצריכים לשלם על זה היום הם הזוגות הצעירים שלא הבינו בכלל על מה מחייבים אותם לחתום".