שומרי שבת וגרים בבניין? תוכלו להתקין מנגנון ללא הסכמת הדיירים

חוק משאבות המים עבר לקריאה ראשונה ויאפשר לבעלי דירה בבניין מגורים להתקין מנגנון שימנע חילול שבת ללא הסכמת הדיירים | מכון צומת: "יש לאפשר לשומרי המצוות לשמור שבת כהלכתה מבלי לפגוע בשאר הדיירים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/06/22 16:29 כט בסיון התשפב

שומרי שבת וגרים בבניין? תוכלו להתקין מנגנון ללא הסכמת הדיירים
בניינים. אילוסטרציה, צילום: Yossi Aloni/Flash90

בשורה לשומרי השבת: ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום (ג') לקריאה ראשונה את הצעת החוק ולפיה בעל דירה בבניין מגורים יהיה רשאי, ללא הסכמת בעלי הדירות האחרים, להתקין על חשבונו מנגנון המאפשר הפעלה אוטומטית של משאבת מים ללא חילול שבת באמצעות פיקוד שבת מיוחד.

התנאים להתקנה

הצעת החוק מפרטת את התנאים להתקנת המנגנון כגון מסירת הודעה מוקדמת לא יאוחר מ-30 ימים לפני מועד ביצוע התקנת המנגנון לנציגות הבית המשותף ולכל בעלי הדירות, וכן מתן התחייבות מצד המתקין להשיב את המצב לקדמותו ולשאת בהוצאות הכרוכות בכך אם לא יהיה עוד צורך במנגנון.

"כמו בחוק מעליות השבת וחוק מדי המים, יש לאפשר לשומרי התורה והמצוות לשמור שבת כהלכתה"

במכון צומת להלכה וטכנולוגיה, שהובילו להעלאת המודעות לבעיה ואף פיתחו פיקוד שבת למשאבות, בירכו על ההחלטה: "שמחים להיות שותפים לקידום החוק החשוב. בבנייה המודרנית כיום פתיחת ברז מים עלולה להוביל לחילול שבת מכיוון שבפתיחת הברז מופעלת משאבה חשמלית. כדי למנוע את חילול השבת פיתחנו פיקוד שבת למשאבה הפותר את הבעיה. אנחנו שמחים שלאחר דיונים רבים החוק החשוב מתקדם ויאפשר לכל דייר שרוצה בכך להתקין על חשבונו את פיקוד השבת. כמו בחוק מעליות השבת וחוק מדי המים, יש לאפשר לשומרי התורה והמצוות לשמור שבת כהלכתה, מבלי לפגוע בשכנים ובדיירים האחרים".

בדיוני הוועדה השתתף בין היתר מהנדס מכון צומת דניאל שנשינסקי, שציין: "אני שמח שהנציגים השונים בוועדה הבינו את הצורך בהתקנת הפיקוד והבינו גם שפיקוד השבת של המשאבה לא פוגם בשכנים ובשאר דיירי הבניין שלא מעוניינים בפיקוד השבת".