צריך לומר בקול ברור: גבר כראש אולפנה זאת סטייה

סערת העדויות על הפגיעות המיניות באולפנה ממשיכה. הרב ספי שרמן מסביר מדוע לדעתו צריך לעשות הפרדה דווקא בצוות החינוכי ולקבוע שרק נשים ינהלו מוסדות לבנות, וגברים ינהלו בתי ספר לבנים

חדשות כיפה הרב ספי שרמן 27/06/22 13:50 כח בסיון התשפב

צריך לומר בקול ברור: גבר כראש אולפנה זאת סטייה
אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

ראש אולפנה זאת סטייה: אמרה זו אמרתי במשך שנים רבות בקרב חברי ורק לפני עשור הבנתי למה זה נכון.

אינני מדבר על סטייה מינית חס ושלום, אם כי הקונוטציה בוודאי מדברת בעד עצמה, ואינני מדבר על אדם ראוי כזה או אחר שעושה עבודתו נאמנה אלא על התפיסה החברתית שרואה בלגיטימיות של איש למלא את התפקיד בכי בכיר בבית ספר המופרד מגדרית.

לפני 10 שנים הקמנו בתל אביב את תיכון ראשית בנות ,אחות תאומה לתיכון ראשית בנים שקם 12 שנים לפניו. היה ברור לנו כי שני המוסדות יפעלו ביחד ולחוד וננסה לייצר מודל שיתופי וניפרד בהלימה לבנים והבנות המסורתיים והדתיים הבאים אלינו.

כבר משלב הרעיון היה ברור לי שמי שצריך לנהל בפועל את בית הספר זו אישה. למדתי זאת מהניסיון האישי כשנתקלתי בבנות שרצו לשתף אותי בכל מיני עניינים אישיים, לאו דווקא בתחום של בינו ובינה.

הבנתי כי העובדה שהמוסד נפרד מחייבת שמי שיעמוד בראשו יהיה מהמגדר שאותו המוסד בא לשרת. כמובן שניתן לשלב גברים בצוות ואולי חשוב שהבנות יראו מודלים, כי בסוף הן צריכות להתחתן, ואף אצל הבנים יש מחנכות ומורות שמהוות דוגמאות אישיות לבנים אולם בראש המוסד ואף בתפקידי מפתח נוספים חייבת לעמוד אישה.

בימים האחרונים אנו נחשפים לעדויות רבות המעלות בפנינו את השאלות בדבר הרגישות של הצוות במוסד החינוכי למצוקות של הבנות שחלקן אף עומד לפני אשמה פלילית לכאורה לתוקפים המנוולים. אני בטוח שמוסד המונהג על ידי אישה יוכל להפעיל סנסורים לבדיקת רגישויות יותר טוב ממוסד המנהג על ידי רב, במיוחד שהמוסד עצמו מתקיים על הרעיון של ההפרדה המגדרית.

כל אנשי החינוך שאני מכיר המעורבים בחינוך הבנו תרגישים ופועלים מתוך רגישות יתר אולם לפעמים זה לא מובן על ידי הבנות עצמן במיוחד בגילאים צעירים או בנות שנמצאות במצוקה. זה אומנם יכול לקרות גם אצל הבנים אך אצלם יש פתרונות אחרים ומצוקות אחרות.

לכן אני קורה מכאן לכל מי שמוביל מערכות חינוך המופרדות מגדרית - תנו לאיש להוביל את הנערים ולאישה להוביל את הנערות ובבקשה אל תקשקשו לנו על "גדולי תורה שימשו רבנים גדולי", אפשר להביא אותם להרצאה חד פעמית וגם את זה תלוי באיזה נושא.

 

הרב ספי שרמן הוא מנהל תיכון "ראשית" תל אביב.