לפיד במסר מאחד: "פה לא ירדפו אף אחד בגלל שהוא יהודי"

רגע לפני שיהפוך רשמית לראש ממשלת ישראל, ברך הבוקר שר החוץ וראש הממשלה החליפי את שורדי השואה. "מדינת ישראל היא הנס של שורדי השואה" אמר לאחד שסיפר את סיפורו של אביו טומי ז"ל

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/06/22 12:25 כח בסיון התשפב

לפיד במסר מאחד: "פה לא ירדפו אף אחד בגלל שהוא יהודי"
לפיד בביקור בכותל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90     

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד, ברך הבוקר (ב') את שורדי השואה בכנס הצדעה מרגש שהתקיים בתיאטרון הלאומי הבימה. בדברים שנשא הזכיר שר החוץ את אביו, טומי, סיפר את סיפורו והדגיש את חשיבותה של המדינה כביתו הבטוח של העם היהודי.

תמונות הוריו של טומי לפיד הושבו שנים לאחר מלחמת העולם 

במהלך נאומו הזכיר לפיד את אביו טומי וסיפר כי בסוף שנות השבעים אבא שלו נסע עם קבוצת עיתונאים ישראלים לביקור בעיר שבה הוא נולד, בעיר נובי סאד שביוגוסלביה. "הוא לקח אותם לראות את הבית שבו הוא נולד, והם יצאו מהאוטו והסתכלו על הבית ואבא שהיה בכיין גדול קצת בכה, כי הוא חשב על אבא שלו שנספה במחנות, ואז יצא מהבית השכן אישה זקנה הסתכלה והיא שאלה בסרבית מאיפה הם, ואבא ענה לה שהם מישראל, אתם מישראל? אמרה הזקנה, אז אולי במקרה אם מכירים ילד בשם טומי למפל?, ואבא אמר אני כבר לא ילד אבל אני טומי למפל, כי זה היה השם שלו לפני שהוא עברת אותו ליוסף לפיד".

לדבריו של לפיד הזקנה ביקשה שימתין מעט. "היא נכנסה לבית ואז היא יצאה עם מעטפה גדולה ונתנה לו אותה ואמרה לו בסרבית 'בוגטה לה גוסוביו' שזה אלוהים יברך אותך. בתוך המעטפה היו כל התמונות של המשפחה שהאבא חשב שהלכו לאיבוד לנצח, התמונות היחידות שיש לנו של סבתא הרמינה שנספתה באושוויץ, ושל סבא בלה שנרצח במַאוּטהַאוּזֶן, ושל הדודים ושל הבני דודים, של כל החיים שהיו ואינם, הכל במעטפה אחת שזקנה אחת החליטה משום מה לשמור".

צפו בדבריו של לפיד:

"בישראל לא ירדפו אף אחד בשל יהדותו"

לפיד המשיך ואמר: "האנשים ששרדו את השואה נשארו בחיים אבל החיים שלהם הלכו לאיבוד, העולם שבו הם גדלו, העולם שבו הם היו אמורים לחיות, הושמד תוך חמש שנים, לא רק ההווה שלהם נלקח מהם, אלא גם העתיד. כל אחד ואחת מכם איבד חיים שלמים, בתי הספר שהוא לא הלך אליהם, והאבות שנעלו, והבתים שהוא לא גר בהם, רובכם הייתם צריכים להתחיל מחדש ללמוד שפה ותרבות ולבנות חיים".

"מדינת ישראל היא הנס שקרה לרוב שורדי השואה", אמר שר החוץ, "היא ביתם של האנשים שביתם נעלם, היא המשפחה של האנשים שמשפחתם נעקרה ממקומה, מדינת ישראל מציינת היום את העובדה שהיא לא שוכחת אתכם. אדם יכול לברוח אם יש לו לאן לברוח, אדם יכול לשרוד אם יש לו בשביל מה לשרוד. מדינת ישראל היא המקום שבו כל אחד ואחת מכם יודע שפה לא ירדפו אף אחד בגלל שהוא יהודי. זו המנוחה, זו הנחלה. בשם ממשלת ישראל וכנסת ישראל אני מברך את שורדי השואה ביום הזה. אני מודה לידידתי קולט אביטל ושולח לכם חיבוק חם וגדול גם מהילד מנובי סאד ששרד את השואה".

שורד שואה, ארכיון | צילום: הקרן לרווחת ניצולי השואה

"ביום הזה אנחנו רוצים להצדיע לכם ולפועלכם"

כנס ההצדעה נערך מטעם המחלקה לישראל והנצחת השואה בהסתדרות הציונית העולמית, מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, וארגונים נוספים. טובה דורפמן, סגנית יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה לישראל ולהנצחת השואה בישראל ובתפוצות, ברכה: "המחלקה להנצחת השואה היא ביתם וכתובתם של שורדי השואה במהלך כל השנה. ביום הזה אנחנו רוצים להצדיע לכם ולפועלכם. אנחנו כאן בזכותכם".

צילום: ללא

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית נשא אף הוא דברים ואמר "בשונה מימי זיכרון שמרכזיותם שכול ואבל,  אנחנו מפנים היום זרקור של אור, של הערכה ושל תקוה, של הוקרה ושל תודה, לניצחון שלכם, לתקומה שלכם ולחיים המחודשים.

זכינו כולנו, אנחנו, ילדינו ונכדינו, לחיות עדין בצלם של השורדים, לראוֹת עין בעין כיצד הופכת הדממה לקול, הייאוש לרנה, האבדן לתקומה. אנחנו מוקירים לכם תודה על שאתם מעניקים מדי יום השראה לאין ספור צעירים וצעירות ונוטעים בהם ניצוץ של תקווה ואמונה כי את העם שלנו, לא נתן לנצח ואת הרוח שלנו לא נתן לשבור.

קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, התרגשה גם כן: "פתחתנו את הדלתות של הבימה והמוני ניצולי שואה מגיעים הנה, אנחנו מצדיעים להם, מגיע להם יום של נחת לפחות פעם אחת בשנה."