אחרי שערך דיון במחטף, גלעד קריב: "לא יהיה מצב של דיון מקביל ב-2 ועדות"

בשבוע שעבר קבע יו"ר ועדת חוקה דיון על התפזרות הכנסת ליום ראשון, אחרי שאחד כזה כבר נקבע לוועדת הכנסת ביום שני מחשש שנתניהו יספיק להקים ממשלה בזמן הנותר, היועמ"ש הגיב לדיון: "הוועדה יכולה לקדם חוק התפזרות מטעמה"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 26/06/22 18:36 כז בסיון התשפב

אחרי שערך דיון במחטף, גלעד קריב: "לא יהיה מצב של דיון מקביל ב-2 ועדות"
יו"ר ועדת החוקה, גלעד קריב, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

היום התקיים הדיון בועדת חוקה ומשפט בראשות ח"כ גלעד קריב על חוק התפזרות הכנסת ה-24. נזכיר כי הדיון התרחש בניגוד לעמדת היועץ המשפטי, שכתב שהוא כלל לא יודע אם הדיוק חוקי. נזכיר כי בשבוע שעבר, מיד אחרי שראש הממשלה נפתלי בנט הודיע על החלטתו לפזר את הכנסת וללכת לבחירות, התחילו הקרבות על מועד הפיזור.

ביש עתיד ובעבודה חוששים כי אם לא יפזרו את הכנסת במהירות האפשרית, תוקם ממשלת ימין בראשות נתניהו כבר בכנסת הזאת בעקבות עריקים מהקואליציה הנוכחית. חשש שגרם לקריב לנהל מחטף על דיו הפיזור ולהעביר אותו מועדת הכנסת לועדת חוקה בראשותו. 

"לא היה תקדים לזה שהצעת חוק התפזרות קודמה מטעם ועדת חוקה"

אחרי הביקורת, היום אמר קריב בדיון כי: "ברגע שתתקבל הכרעה על אופן הטיפול בהצ"ח בוועדת הכנסת, נקבל את דינה. לא יהיה מצב של דיון מקביל בשתי ועדות". קריב המשיך והתייחס לפיזור הממשלה: "מסרב לעצום עיניי נוכח המציאות הפוליטית עם פקיעת תוקף תקנות איו"ש. לא מוכן להיות במצב בו חצי מיליון אזרחים ישראלים לא יודעים לאיזו מציאות משפטית הם מתעוררים בשבת כשהסיבה היחידה היא שיקולים פוליטיים".

גם יו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי אמר כי : "נכון לעכשיו לא קיבלתי תשובה מיו"ר ועדת הכנסת ובהחלט ניסיתי, לגבי תאריכים ומועדי זמנים בהליך פיזור הכנסת, מדינת ישראל לא יכולה לחיות במצב שבו שבגלל רצון של גוף פוליטי כזה או אחר יהיה כאוס"

עו"ד ד"ר גור בליי היועץ המשפטי לוועדה אמר על הדיון כי: "יש ספק רב האם ניתן להתקדם עם חוק התפזרות מטעם ועדת חוקה, לא היה תקדים לזה שהצעת חוק התפזרות קודמה מטעם ועדה והפרשנות המקובלת לסעיף הזה לא הייתה שהוועדה יכולה לקדם חוק התפזרות מטעמה".

"יש לסיים את התהליך במהירות וביעילות"

בשבוע שעבר כתב קריב על התרגיל שעשה: "הציבור הישראלי אינו יכול להיות בן ערובה לתרגילים פוליטיים. מרגע שהכנסת הצביעה ברוב כמעט פה אחד על הקדמת הבחירות - יש לסיים את התהליך במהירות וביעילות. במידה שוועדת הכנסת לא תקדם את התהליך במהירות המתבקשת. נעשה זאת באמצעות ועדת החוקה".