מדד המחירים לצרכן | זינוק במחירי הפירות ועלייה מתונה בשכר הדירה

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסמים אחת לחודש חלה עלייה בולטת במחירי הפירות הטריים ואילו מוצרי המזון שהוזלו היו דווקא ביסקוויטים ועוגיות | שכר הדירה בעלייה מינורית, אולם הוא "אינו משקף את שוק השוכרים החדשים"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 15/06/22 19:00 טז בסיון התשפב

מדד המחירים לצרכן | זינוק במחירי הפירות ועלייה מתונה בשכר הדירה
צילום: Flash90

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ד') את מדד המחירים לצרכן המעודכן עם השינויים לחודש מאי, ומהנתונים עולה כי המדד עלה ב-0.6% בחודש האחרון, מעט מתחת לעלייה המצופה. מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.8%. כזכור, מדד המחירים לצרכן המתפרסם מדי חודש בוחן את אחוז השינוי שחל במהלך התקופה החולפת בהוצאת "סל קבוע" של מוצרים ושירותים, מחירים שניתן למדוד בצורה סדירה.

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי פירות טריים שעלו ב-13.8%, בהלבשה והנעלה שעלה ב- 2.2%, מזון שעלה ב- 0.9%, תרבות ובידור שעלה ב- 0.8%, תחבורה שעלה ב- 0.5%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות טריים שירדו ב- 0.7%. בשנים עשר החודשים האחרונים (מאי 2022 לעומת מאי 2021) מדד המחירים לצרכן עלה ב- 4.1%. 

מדד מחירי מזון עלה ב- %9.0. אלו המוצרים שהתייקרו במיוחד: 

דגים טריים, קמח לבן, טחינה, אבקות מרק ותבשילים מוכנים, בשר עוף והודו טחון, אורז יבש, משקאות קלים לא תוססים, ריבה, דבש, ונקניק, סוכר, חטיפים מלוחים, שימורי דגים, שמנים ומרגרינה, יינות, פסטרמה ונקניקיות. אלו מוצרו המזון שהוזלו במיוחד: עוגיות וביסקוויטים, סירופים ומייפל, גבינות, אטריות, ספגטי וכדומה. 

עלייה מצומצמת מאוד במדד שכר הדירה

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחנו גם את מדד שכר הדירה, ונראה שחלה עלייה מינורית של 0.2% בלבד בחודש מאי. יחד עם זאת, בקרב השוכרים החדשים, שמהווה אמנם רק כ-2% מהאוכלוסייה, שכר הדירה עלה בכ-5%.

מדד שכר הדירה מבוסס מידי חודש על מדגם של כ-17 אלף תצפיות, המייצג את שלוש קבוצות אוכלוסיית שוכרי הדירות:

1. שוכרים המצויים תחת חוזה ששכר הדירה במקרים אלו נותר ללא שינוי או מוצמד לפי מנגנון הצמדה, קבוצה זו מהווה מידי חודש כ-90 אחוזים מאוכלוסיית השוכרים

2. שוכרים שמחדשים חוזה שהסתיים. קבוצה זו מהווה כ-8 אחוזים מאוכלוסיית שוכרי הדירות מידי חודש בחודשו.

3. קבוצת השוכרים החדשים. קבוצה זו מהווה כ-2 אחוזים בלבד מהאוכלוסייה, ושכר הדירה עבורה עלה ב-%5 לערך.

יחד עם זאת, בדו"ח צוין כי מדד שכר הדירה איננו משקף את שיעור השינוי החודשי ברמת המחירים של שוק השכירות המופנה לשוכרים החדשים, או העוברים ממקום למקום בלבד, דבר שמביא לעיתים לבלבול בקרב הציבור ולתחושה שקיים פער ניכר בין נתוני הלמ"ס לבין נתונים המתפרסמים על-ידי גורמים אחרים. עליות המחירים בחודש הנוכחי לקבוצה זו משתקפות גם במדד שכר הדירה לפי החשיבות היחסית שהיא קטנה מאוד כאמור.