בכיר עזתי בארגון סיוע בינלאומי הורשע בהעברת כספי תרומות לחמאס

מוחמד חלבי, בכיר בארגון הומניטרי בין לאומי שהוצב ברצועת עזה, נעצר לפני שש שנים בדיוק לאחר שהיטה כספי תרומות שיועדו לתושבי רצועת עזה והעביר אותם לארגון הטרור חמאס. בית המשפט המחוזי בבאר שבע זיכו אותו מעבירת סיוע לאויב במלחמתו בישראל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 15/06/22 15:37 טז בסיון התשפב

בכיר עזתי בארגון סיוע בינלאומי הורשע בהעברת כספי תרומות לחמאס
ארגון סיוע בין לאומי בעזה, ארכיון, צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

שופטי בית המשפט המחוזי בבאר שבע, נתן זלוצ'ובר, יעל רז-לוי ושלמה פרידלנדר, הרשיעו היום (ד') את מוחמד חלבי, בכיר בארגון הומניטרי בין לאומי, בגין העברת כספים לארגון הטרור חמאס מכספי הסיוע שיועדו לתושבי רצועת עזה.

ארגון World Vision הוא ארגון סיוע הומניטרי הפועל במדינות שונות ברחבי העולם ונהנה מסיוע של מדינות רבות. חלבי, תושב עזה, עבד בארגון משנת 2005 ועד למעצרו ב-15 ביוני 2016, לפני שש שנים בדיוק, והחל משנת 2014 שימש כמנהל סניף הארגון ברצועת עזה. 

חלבי הודה והסגיר לשב"כ שמות של פעילי חמאס

על פי כתב האישום, המונה 14 אישומים אך פירוטם נאסר לפרסום, הנאשם היה מעורב בפעילות ביטחונית נגד מדינת ישראל ובסיוע לארגוני טרור על ידי כך שהסב כספים של ארגון הסיוע לטובת חמאס וביצע עבירות של סיוע לאויב במלחמתו בישראל, מגע עם סוכן חוץ, חברות בארגון טרור, איסור פעולה ברכוש למטרות טרור, מסירת ידיעה לאויב, אימונים צבאיים אסורים, ונשיאה והחזקה של נשק. 

הנאשם הודה במיוחס לו במסגרת חקירתו בשב"כ, במהלכה סיפר באופן מפורט על שמות פעילי חמאס ודרגותיהם, תיאור מקומות אסטרטגיים בעזה, פירוט שיטות ומנגנוני פעולה של הנאשם במסגרת עבודתו בארגון על מנת להסוות את שיתוף הפעולה שלו עם החמאס, פירוט מקיף של הסיוע שנתן הנאשם לחמאס, בקשות שנתבקש על ידי בכירים בחמאס וכדומה. 

בית המשפט קיבל את עמדת הארגון לכך שהוא מתנגד נחרצות לאפשרות שכספי הארגון יועברו לארגוני טרור, אך הבהיר כי נראה שהארגון חושש שההכרה בהיתכנות זליגת כספים לארגוני הטרור, תהווה סכנה לפעילותו ויש בכך אינטרס כבד משקל שמטבע הדברים נראה כי הוא עומד גם בבסיס גרסת עדי ההגנה. 

זוכה מסיוע לאויב והורגש בחברות בארגון טרור

בית המשפט דחה את הניסיון לצמצם את תיאור היקף סמכויותיו של הנאשם על מנת לשלול את האפשרות כי ביצע את המעשים המיוחסים לו. הנאשם ניהל את הארגון בעזה והיה בעל סמכויות רחבות ומשמעותיות בארגון, לקח חלק בקבלת החלטות, ציפה שמנהלי הארגון יתייעצו איתו בטרם יקבלו החלטה הנוגעת לסניף הארגון בעזה והייתה לו סמכות בענייני הרכש, בענייני מכרזים ובהעברת סכומי כסף לא מבוטלים. 

חלבי זוכה מעבירת סיוע לאויב במלחמתו בישראל. הגם שבית המשפט אינו כפוף להנחיה של היועץ המשפטי לממשלה, בית המשפט מצא שיש היגיון רב בהנחיה, כי ככלל, אין לעשות שימוש בעבירה זו כאשר הנאשם הינו תושב מדינת אויב, תושב השטחים או אזרח זר, ובנסיבות העניין בתיק זה אין מקום להרשיע בעבירה זו.

הנאשם הורשע בעבירות של מגע עם סוכן חוץ, חברות בארגון טרור, איסור פעולה ברכוש למטרות טרור, מסירת ידיעה לאויב, אימונים צבאיים אסורים, ונשיאה והחזקה של נשק כפי שמפורט בהכרעת הדין.