אוניברסיטת תל אביב הפלתה סטודנטים דתיים ותפצה בעשרות אלפי שקלים

בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב ערך שורת אירועים עם סטודנטים זרים במסעדות לא כשרות בלבד, זאת למרות בקשות התלמידים הדתיים. "התעלמות מוחלטת משיקולי הכשרות", ציין בית המשפט

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/06/22 14:58 טו בסיון התשפב

אוניברסיטת תל אביב הפלתה סטודנטים דתיים ותפצה בעשרות אלפי שקלים
אוניברסיטת תל אביב, צילום: שאטרסטוק

בפסק דין שניתן היום (ג'), קיבל השופט אביים ברקאי מבית המשפט השלום בתל אביב, תביעה נגד אוניברסיטת תל אביב, בגין אפלייה אסורה מחמת דת. בפסק הדין נקבע כי האוניברסיטה ערכה שורת אירועים במסגרת בית הספר למנהל עסקים אליהם הוזמנו התלמידים יחד עם סטודנטים זרים למסעדות לא כשרות בלבד, והתעלמה מבקשות חוזרות ונשנות של התובע, הסטודנט עדי דויטש שלומד בתכנית, לערוך לפחות חלק מהאירועים במקומות שומרי כשרות. 

בית המשפט הסתייג נמרצות מטענות האוניברסיטה כאילו פניותיו של דויטש לקיים את האירועים במסעדה כשרה והגשת התביעה הם מעשים בריוניים פסולים ומקוממים. בית המשפט קבע כי האוניברסיטה נזפה בתובע באופן מוגזם, בה נטען כי הוא מבקש "לרצות את צרכיו האישיים בלבד, מתוך ניסיון לכפות את סוג המזון על המשתתפים מסין".

בהמשך טענה האוניברסיטה בפני דויטש כי "כרבע מאזרחי המדינה אינם יהודים אולם הינם אזרחים שווי זכויות", זאת למרות שמדובר במפגש עם סטודנטים מסין, ובנוסף גם הציבור המוסלמי בחלקו הגדול מקפיד על כללי הכשרות.

"התעלמות מוחלטת משיקולי הכשרות"

בית המשפט קבע כי, "האוניברסיטה כה זלזלה בפניות התובע עד אשר השיבה במכתב משתלח, וכי בקשתו על רקע דתו למזון כשר אינה כה מופרכת, בוודאי לא במדינה בה רוב אזרחיה היהודים כמו מוסלמים, מודעים למגבלות שבאכילת אוכל כשר".

"האוניברסיטה העניקה שירות ציבורי תוך שהיא מדירה מתוכה מי שמקפיד על כללי הכשרות קרי כללי הדת היהודית וכן המוסלמית", קבע השופט ברקאי ואמר כי , "ההדרה לא נעשתה על בסיס החלטה מובנית, אלא תוך התעלמות מוחלטת משיקולי הכשרות. הנושא כלל לא היווה קריטריון. לא לפני פניותיו ובקשותיו של התובע ולא לאחריהן".

בפסד הדין קבע בית המשפט כי האוניברסיטה הפלתה את התובע בארבע הזדמנויות שונות באירועים שנערכו במסעדות לא כשרות, כשהוא פונה פעם אחר פעם ומבקש את התחשבותה. בית משפט קבע כי "כלל לא נשקלה האפשרות לחפש באזור תל אביב מסעדה כשרה אליה ניתן היה להזמין את ציבור הסטודנטים היהודי והמוסלמי, משנטל על עצמו עול מצוות".

מעבר לקביעות העקרוניות פסק בית המשפט לתובע פיצוי עקב הפלייתו לרעה בסך של 30,000 שקלים והוצאות משפט בסך 15,000 שקל.

עו"ד אסף בנמלך, שותף במשרד בן צור קורב ושות' ויו"ר תנועת נאמני תורה ועבודה, המייצג את התובע מסר בתגובה: "אני מברך על פסק דין חשוב של בית המשפט בו נקבע כי התובע הופלה לרעה, תוך שהאוניברסיטה משתלחת בו על שההין לבקש כי חלק מאירועים הנערכים במסגרת לימודיו ייערכו במקום כשר. בית המשפט תיקן היום את המעוות והעביר מסר חשוב מאין כמותו".