פרשיית איקרית ובירעם: "אבותינו התרחקו מכל חבר כנסת ערבי בדיוק בגלל מה שקרה"

ראש ועד משפחות בירעם המרונית התייחס לטענתה של חברת הכנסת ממרצ, שטענה כי שר החוץ החל מולה תהליך של החזרת תושבי שני הכפרים הערביים שגורשו בשנת 1948: "לא היה דיבור או מו"מ איתנו ואף אחד לא שאל אותנו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/06/22 07:32 יא בסיון התשפב

פרשיית איקרית ובירעם: "אבותינו התרחקו מכל חבר כנסת ערבי בדיוק בגלל מה שקרה"
רינאווי זועבי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חברת הכנסת ממרצ, ג'ידא רינאווי זועבי, הובילה לסערה חדשה ולא נוחה במיוחד עבור ממשלת בנט-לפיד. חברת הכנסת טענה אמש בראיון ל"רדיו נאס", תחנת רדיו אזורי המשדרת מנצרת, כי שר החוץ יאיר לפיד הבטיח לה מהלך חסר תקדים מול המגזר הערבי: "לפיד הבטיח לי הישג היסטורי - להחזיר את תושבי שני הכפרים הערבים הפלשתינים בגליל 'איקרית' ו'ברעם' שגורשו בשנת 1948", אמרה רינאווי זועבי. 

הבוקר (ו') תקף את דבריה שאדי ח'לול, ראש ועד משפחות ברעם המרונית, שהתראיין בגל"צ: "לא היה דיבור או מו"מ איתנו ואף אחד לא שאל אותנו. דיברו בשמינו ללא שום פניה אלינו ובסוף אנחנו אלה שנפגעים מהפרסום הזה. אבותינו התרחקו מכל חבר כנסת ערבי בדיוק בגלל מה שקרה אתמול", אמר ח'לול.

"התחלנו לעבוד, אבל זה נבלם", הוסיפה אתמול רינאווי זועבי. מלשכת שר החוץ נמסרה הכחשה לדברים: "למען הסר ספק, סיפור איקרית וברעם הוא הזיה (משונה במיוחד). לא היה ולא נברא".

חורבות הכפר ברעם

חורבות הכפר ברעם | צילום: Hamad Almakt / FLASH90

המאבק המשפטי של עקורי שני הכפרים הערביים מתנהל כבר עשרות בשנים מאז ראשית שנות החמישים ונוגע לזכותם של תושבי הכפרים וצאצאיהם לשוב לבתים שאותם פינו במהלך מלחמת העצמאות לאחר הבטחת נציגי מדינת ישראל כי יורשו לחזור אליהם.

הכפר איקרית:

מנתוני אתר "זוכרות", מספר תושבי הכפר בשנת 1948, עמד על 570. תאריך כיבוש הכפר היה ב-31 באוקטובר 1948. מי שכבשה אותו היתה חטיבה 9 (עודד). יישובים יהודיים על אדמות הכפר לפני 1948: אין. יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: גרנות הגליל, גורן.

הכפר ברעם:

מספר תושבי הכפר בשנת 1948, עמד על 1,050. תאריך כיבוש הכפר היה ב-30 באוקטובר 1948. יישובים יהודיים על אדמות הכפר לפני 1948: אין. יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: דובב, ברעם.

זועבי מסבירה את הזיגזג בחודש שעבר:

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן