מרגש: נחשף המכתב האחרון של החובש מהבלדה

55 שנים חלפו מאז מלחמת ששת הימים, ובמוזיאון גבעת התחמושת החליטו לצאת במבצע איסוף רחב היקף במהלכו נחשף המכתב האחרון משלמה אפשטיין, החובש הידוע מהבלדה המוכרת שסיפר לפני המלחמה: "אצלנו הכול בסדר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/06/22 19:06 ט בסיון התשפב

מרגש: נחשף המכתב האחרון של החובש מהבלדה
גבעת התחמושת, צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

טוראי שלמה אפשטיין ז"ל הוא אחד החללים המוכרים ממלחמת ששת הימים. המעשה ההירואי שלו זיכה אותו בעיטור העוז, והוסיף לשמו את הכינוי "החובש מהבלדה" - שהפך לאחד משירי יום הזיכרון הנצחיים והאהובים ביותר.

במשך שנים שמרה אמו של שלמה אפשטיין, לאה את המכתב שקיבלה ממנו בימים הראשונים של יוני 67', טרם מלחמת ששת הימים, מכתב שהיה התיעוד האחרון מבנה. עד יום מותה הוא נשמר מקופל בארנקה. בימים אלה, במסגרת שיתוף פעולה עם המרכז למורשת מלחמת ששת הימים, לרגל ציון 55 שנים למלחמה, תרמה אותה בתה, חנה ארז, למוזיאון בגבעת התחמושת. כך פורסם באתר צה"ל על ידי ינון שלום יתח.

החובש שלמה אפשטיין ז"ל

החובש שלמה אפשטיין ז"ל צילום: דובר צה"ל

"שלום הורים יקרים!
אצלינו הכול בסדר, היום עדיין לא פגשתי את נתן, אבל בטח אחרי הצהריים ניפגש,
אנחנו נמצאים בפלוגות נפרדות. 
כתבו אלינו יותר וספרו מה נשמע בעיר.
אני מבין שחנה נמצאת בהדר כך שלא משעמם לכם גם כן.
גם ברוך יכול לכתוב מילים אחדות.
ד"ש מנתן
שלום ולהתראות
שלום, שלמה".

כאמור, את המכתב ששלח להוריו, כתב שלמה עוד בימים שלפני המלחמה, כשקיבל צו קריאה להיערכות לקראת יציאה לקרב. אפשטיין היה חובש בחטיבת הצנחנים וביום השני, במהלך הקרב לשחרור ירושלים, כשצוותו תחת אש כבדה, הוא המשיך לדאוג לפצועים ולפנות אותם. וכמו השיר המפורסם עליו, בעת שהציל את חייו של יוסף חגואל - נפגע בעצמו ומת. 

המכתב של החובש שלמה אפשטיין

המכתב של החובש שלמה אפשטיין צילום: דובר צה"ל

בשל הנפגעים הרבים במערכה, ההודעה לא מיהרה להגיע, אך לאימו של שלמה ז"ל - כבר הייתה תחושה רעה. המשפחה מספרת שהיא שלחה את בעלה לשורה של בתי חולים על מנת לבדוק לאן הגיע הבן, אך לאחר מספר ימים נשמעה הדפיקה מבשרת הרעות בדלת.