החוק לתקנות יו"ש נפל | אורבך לרע"מ: "הניסוי אתכם כשל"

הקואליציה ספגה מהלומה רצינית היום כאשר לא הצליחה להעביר את החוק להחלת תקנות החוק הישראלי ביו"ש בעקבות חברי רע"מ וג'ידא רינאוי ממרצ שהצביעו נגד החוק | ג'ידא רינאוי: "העמדתי בפני לפיד כתנאי את חזרתי בכך שתהיה לי זכות חופש הצבעה"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 06/06/22 22:53 ז בסיון התשפב

החוק לתקנות יו"ש נפל | אורבך לרע"מ: "הניסוי אתכם כשל"
מליאת הכנסת, , צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בתום יום של דרמה פוליטית: החוק להארכת תוקפן של תקנות שעת החירום ביהודה ושומרון נפל במליאה, אחרי שבאופוזיציה החליטו להצביע נגד כל חוק של הקואליציה, ובקואליציה לא הצליחו לגייס רוב לתמיכה. מיד אחרי ההצבעה של חבר הכנסת מאזן גנאיים מרע"מ התפתח עימות פיזי בינו לבין אביר קארה מימינה.

הבוקר אמר סער בישיבת הסיעה כי  "חבר כנסת מהקואליציה שאינו תומך בחוק כה יסודי פועל אקטיבית לפירוקה. קומפוזיציה אפשרית אולי כשיש קואליציה מאוד רחבה. היא בלתי אפשרית בקואליציה המונה 60 חברים. בקואליציה אי אפשר רק לקבל, יש גם אחריות. מי שלא יתמוך – לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו. ככה אי אפשר לנהל מדינה!"

במהלך היום התקיימו מגעים רבים בין חברי הקואליציה עם חברי הכנסת שאמרו שלא יתמכו בחוק, אך ככל הנראה ללא הצלחה. ברגע האמת כולם הצביעו נגד- והחוק נפל.

רינא זועבי פירסמה אחרי שהצביעה נגד החוק: "חובתי להיות בצד הנכון של ההיסטוריה באי מתן לגיטימציה לכיבוש ובתמיכה בזכותו הבסיסית של העם הפלסטיני בהקמת מדינה לצד מדינת ישראל .
לפני שנה, התחייבתי שאהיה שותפה בקואליציה, במטרה לתמוך בחברה הערבית ובאוכלוסיות המוחלשות במדינה, מתוך אמונה שכל חלופה לקואליציה הזו היא גרועה יותר. עם זאת, ועם חלוף הזמן נוצרו אתגרים שדרשו ממני לשקול מחדש את שותפותי בקואליציה הזו עד שהגעתי להחלטה לפרוש ממנה לפני שבועיים".

זועבי חשפה כי כתנאי לחזרתה לקואליציה ניתן לה חופש הצבעה: "העמדתי בפני לפיד כתנאי את חזרתי בכך שתהיה לי זכות חופש הצבעה על חוקים שאינם הוגנים כלפי החברה הערבית או העם הפלסטיני . לאחר חזרתי לקואליציה, ביקשתי מהממשלה שתכלול בדיוני תקציב 2023 כמה סוגיות והחלטות ממשלה המיטיבים עם החברה הערבית כמו הקמת קרן מלגות לסטודנטים ערבים, הסרת החסמים של המשכנתאות לזוגות צעירים, הקמת ישוב ערבי חדש באזור הצפון, פיתוח שירותי רפואה ועוד".

יאיר לפיד פרסם אחרי ההפסד בחשבון הטוויטר שלו כי: "כמו תמיד אחרי הפסד, נחזור חזקים יותר וננצח". גם מפלגת ימינה הגיבה להפסד: "בן גביר, גפני ואמסלם הצטרפו לטיבי וכסיף נגד תושבי יו״ש בשביל צרכיו האישיים של ביבי. ‏הליכוד ישרוף את המדינה בשביל צרכי ביבי. ‏כמו בחוק הגיוס ובחוק האזרחות שתחילה נפלו, גם את החוק הזה נעביר".