דרמה בכנסת אורבך לרע"מ: אתם לא רוצים להיות שותפים. הניסוי איתכם נכשל

החוק להחלת התקנות ביו"ש נפל אחרי שח"כ מאזן גנאיים הצביע נגד | ניר אורבך זעם: "הניסוי איתכם כשל" |שר המשפטים הזהיר את חברי הקואליציה מבעוד מועד "מי שלא יתמוך – לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/06/22 15:19 ז בסיון התשפב

אורבך לרע"מ: אתם לא רוצים להיות שותפים. הניסוי איתכם נכשל
גדעון סער, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

חוק יהודה ושומרון שמאיים לפרק את הקואליציה עולה כעת המליאה לאחר שבשבוע שעבר הוחלט על דחייה, שר המשפטים גדעון סער התייחס לנושא בפתח ישיבת סיעת תקווה חדשה בכנסת, זאת לאחר שהבהיר בכמה הזדמנויות שונות כי "המאבק על החוק הוא המאבק על קיום הממשלה". 

הסכנה המרחפת מעל החוק היא העובדה שמלבד האופוזיציה שמתנגדת לכל חוק שהקואליציה מנסה להעביר. מפלגת רע"מ מתלבטת האם לתמוך, חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ וחברת הכנסת שהכריזה מרד, עידית סילמן צפויות להצביע נגד החוק, מה שיגרום לאי העברתו. לפני כמה שעות הודיע חבר הכנסת מרע"מ מאזן גנאיים בראיון להארץ כי הוא אינו מתכוון להצביע בעד החוק, וכרגע הרוב להעברתו נראה רחוק מתמיד.

 

בפתח דבריו, הבהיר סער כי מדובר בליבת האינטרס הלאומי של "מדינת ישראל ושל החברה הישראלית. החלופה להעברתה היא תוהו ובוהו משפטי לא רק בשטחי יהודה ושומרון אלא גם השלכות דרמטיות על ישראל כולה. כל נבחר ציבור אחראי יצביע בעד החוק.
 
"חיסול הזיקה המשפטית בין ישראל ליהודה ושומרון והפיכתן- דה פקטו ל-2 ישויות שונות היא תסריט בלהות משפטי ולאומי. והדברים האלה נכונים ללא קשר לעמדה פוליטית כזאת או אחרת. התנגדות האופוזיציה בראשות נתניהו לחוק היא, אפוא, פגיעה בליבת האינטרס הלאומי של ישראל, כמו גם פגיעה בחצי מיליון אזרחי ישראל המתגוררים ביהודה ושומרון.

איך ניתן בדעה צלולה לפגוע כך באינטרסים של מדינת ישראל ושל אזרחיה?

"שוב יש כאן העדפת אינטרסים פוליטיים ואישיים על אינטרסים לאומיים. איך ניתן בדעה צלולה לפגוע כך באינטרסים של מדינת ישראל ושל אזרחיה? איך ניתן לעשות כך לגבי מה שנטען כל השנים כי הוא בליבת הערכים והאידיאולוגיה הלאומית. לא כל עניין הוא כלי משחק פוליטי.
 
"חבר כנסת מהקואליציה שאינו תומך בחוק כה יסודי פועל אקטיבית לפירוקה. קומפוזיציה אפשרית אולי כשיש קואליציה מאוד רחבה. היא בלתי אפשרית בקואליציה המונה 60 חברים. בקואליציה אי אפשר רק לקבל, יש גם אחריות. מי שלא יתמוך – לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו. ככה אי אפשר לנהל מדינה!"

מוקדם יותר היום, חבר הכנסת יאיר גולן, אמר בגל"צ כי הוא קורא לחבריו להתמקד "באסטרטגיה ולא בטקטיקה. מרצ בעד פרידה מהפלשתינים, השליטה בהם הרסנית לחברה הישראלית, ולכן לא נפתור את זה בוויכוח אם החוק יעבור או לא. עכשיו נכון להעביר את החוק - זה חיוני לתפקוד הממשלה הזאת".

גם ליברמן הגיב היום על ההצבעה הקרבה ואמר כי אם הוא היה במקום סילמן הוא היה מתפטר באותו הרגע "התנהלות מינמלית הוגנת מחייבת אותה להתפטר, מה שהנהלת הקואליציה תחליט אנחנו נקבל"