כוכבי מגנה את הדרת הקצינה בטקס הצבאי בכותל: המפקדים הושפעו מגורמים חיצוניים

הרמטכ"ל התייחס לאירוע בו לא התאפשר לקצינה להנחות את טקס השבעת חיילי גבעתי ואומר, "נשים משרתות בצה"ל, חיוניות לצה"ל ושירותן הכרחי בצה"ל. אסור למפקדים בצה"ל להיות מושפעים מקבוצות לחץ או מגורמים חיצוניים לשרשרת הפיקוד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/06/22 18:53 ב בסיון התשפב

כוכבי מגנה את הדרת הקצינה בטקס הצבאי בכותל: המפקדים הושפעו מגורמים חיצוניים
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התייחס היום (ד') באיגרת מיוחדת לאירוע שהתרחש בכותל המערבי בסוף השבוע שעבר, אשר במהלכו קצינת חינוך לא הורשתה להנחות את טקס השבעת חיילי חטיבת גבעתי, "נשים משרתות בצה"ל, חיוניות לצה"ל ושירותן הכרחי בצה"ל. הן מפקדות, הן מדריכות, הן חוקרות, הן לוחמות והן מבצעות משימות מסוגים רבים, ודינן הוא בדיוק כדין הגברים המשרתים בצה"ל", הבהיר הרמטכ"ל. 

בדבריו, ציין כוכבי כי הופעל לחץ של גורמים חיצוניים שאינם צבאיים על המפקדים, ולכן הם לא אפשרו לקצינה בצה"ל להקריא במהלך הטקס, רק משום שהיא אישה. "הבעיה בהחלטת המפקדים היא כפולה", הסביר כוכבי, "ראשית, פגיעה בכבודה של הקצינה ואפלייתה רק על בסיס המגדר שלה סותרות לחלוטין את רוח צה"ל. ההחלטה פוגעת בערכים הבסיסיים ביותר שעליהם מושתת צה"ל ובראשם ערך כבוד האדם, שבמרכזו עיקרון השוויון בין כולם ושוויון בין נשים לגברים. בצה"ל, אבחנה בין אישה לגבר יכולה להתקיים רק על בסיס מקצועי וענייני. שנית, ההחלטה מנוגדת לפקודות הצבא ולפקודת 'השירות המשותף'". 

זוהי אינה דרכו של צה"ל

הרמטכ"ל תיאר את הרקע לגיבוש 'פקודת השירות המשותף', "אשר מהווה 'שביל זהב' המאפשר לכל צד לכבד את האחר ואת דעותיו, ובכך מסייעת לצה"ל למלא את ייעודו המבצעי ולשמור על שוויון ולכידות המסגרת הצבאית, ומבטיחה שצה"ל יישאר צבא מאוחד וממלכתי. אומנם יש יוצאים מן הכלל, שיש להם נימוקים ספציפיים והצדקה ייחודית, אך אסור בתכלית האיסור בשם הכבוד לדעה לבטל את הכבוד לאדם. זוהי אינה דרכו של צה"ל". 

"עוד בעיה חמורה הייתה באירוע, והיא השפעתו של גורם חיצוני שאינו מצה"ל על תהליך קבלת ההחלטות של המפקדים. רק המפקדים בצה"ל קובעים את הערכים ואת הנורמות ביחידה, ורק הם קובעים מהם הכללים ביחידה. אסור למפקדים בצה"ל להיות מושפעים מקבוצות לחץ או מגורמים חיצוניים לשרשרת הפיקוד". 

חיילות ברחבת הכותל, ארכיון

חיילות ברחבת הכותל, ארכיון צילום: Miriam Alster / FLASH90

עם הפרסום ביום חמישי האחרון, הבהירה הקרן למורשת הכותל כי הטקסים הצבאיים שמתקיימים במקום נערכים בהתאם לנהלים שנקבעים על ידי צה"ל, "לראיה, בעבר הונחו טקסי השבעה וטקסי סיום בידי קצינות בצבא. לאור האירוע האחרון שמקורו, ככל הנראה, באי הבנה מקומית, ננהל תחקיר משותף עם נציגי צה״ל כדי לאתר את מקורו".