המפכ"ל לשעבר לוקח אחריות על תיק 4,000: "עברתי על כל מילה בעדויות"

בעקבות סערת תיק 4,000 והפגיעה בעמדת הפרקליטות, רוני אלשיך מגבה את החוקרים ומצהיר: "אני חושב שהמשטרה עשתה עבודה טובה ועבדה בידיים נקיות". בהתייחסות לסערת "פגסוס" טען המפכ"ל לשעבר: המשטרה דוחקת בשר לביטחון הפנים כדי לקדם חקיקה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 01/06/22 13:23 ב בסיון התשפב

המפכ"ל לשעבר לוקח אחריות על תיק 4,000: "עברתי על כל מילה בעדויות"
אלשיך, מגבה את השוטרים, צילום: תמיר ברגיג, המכללה האקדמית נתניה

הפרקליטות והמשטרה חטפו מכות קשות בימים האחרונים בעקבות עדותו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר והסירוב של בית המשפט המחוזי בירושלים לאשר תיקון של כתב האישום נגד נתניהו. מפכ"ל המשטרה לשעבר, ומי שבזמן כהונתו נחשפו הפרשיות, רוני אלשיך, התארח היום (ד') ב"כנס דגן לביטחון ואסטרטגיה" במכללה האקדמית נתניה, והתייחס להתפתחויות האחרונות.

"חלק מאחריותי זה לבדוק את תו התקן", פתח אלשיך, "המפכ"ל אחראי על הכול. עברתי על כל מילה בעדויות של הנאשמים ושל עדי המדינה. סוביודיצה הפך למרמס. לא התייחסתי לעדויות באופן ישיר מעולם חרף מה שיוחס לי בתקשורת ואיני מתכוון לעשות זאת כעת. צריך להבין שכל מה שמותר ומה שאסור בחקירה צריך לקבל אישור. המשטרה לא יכולה לבדוק הכל אלא רק את מה שמותר לה. אני חושב שהמשטרה עשתה עבודה טובה ועבדה בידיים נקיות". 

המשטרה דוחקת בשר לביטחון הפנים כדי לקדם חקיקה

המפכ"ל לשעבר המשיך והתייחס לפרשת תכנת "פגסוס" שנחשפה לפני מספר חודשים. "תכנת ה'סייפן' מאפשרת האזנת סתר בין מחשבים וסלולר. מפני שבאופן ברור עבריינים שיודעים שרשויות אכיפת החוק מתחברים לטכנולוגיות הסמי לאומיות ויכולים להאזין באמצעותן בלי להתחבר לקופסא כמו בעבר, הם עושים תקשורת בין מחשבים לרבות סלולר. משתמשים בזה ולו מסיבות כלכליות".

"ברור שאם לא תהיה יכולת האזנת סתר למשטרה אז בואו נקפל את החפצים ונלך הביתה", הוסיף אלשיך, "תקשורת בין מחשבים ככל שהיא עוסקת במירכאות בין שתי נקודות מגע היא האזנת סתר לכל דבר ועניין. אבל אף אחד לא עסק בזה והפרשנות של היועמ"ש ואנשיו היא שתקשורת בין מחשבים ככל שהיא עושה את מה שהיא עושה זו האזנת סתר. האם לגיטימי לתת למשטרה לחפש? לדעתי כן בכפוף לצו של בית המשפט".

"המערכת הזו לא יודעת לעשות מה שנאסר עליה ובסופו של דבר היא עושה מה שהותר לה לעשות. וגם אם עמדת המשטרה שראוי בכפוף לו שופט לעשות חיפוש מרחוק בתוך סלולר, למשל. מרגע שנכנס הצו לתוקף יש האזנת סתר. האם לגיטימי לאפשר למשטרה לראות וואטסאפ אחורה? זו שאלה חשובה וכרגע זה אסור ולכן זה לא קורה", הדגיש המפכ"ל לשעבר וציין כי, "המשטרה כן יכולה לעשות חקירה תחת אזהרה, לחפש בתוך הטלפון על פי צו השופט. האם צריך לתת עוד יכולות? כן ולדאבון המשטרה היא לא יכולה". 

"השופט בסוף מבין שהוא חותם על תקיפת מחשב על פי חוק האזנת סתר והוא רואה את התוצרים. 
רוצה לומר – האם המשטרה מתוסכלת מזה שהמחוקק לא עומד בקצב? כן, האם היא מסתפקת במה שהיועמ"ש מאפשר לה? כן, האם היא ממשיכה לדחוק את השר כדי לקדם חקיקה? כן", חשף אלשייך, "הנושא של הפרטיות פרוץ מאד ומנסים ברוח האיחוד האירופי הבריטי ובסופו של דבר מנסים לאזן בין הרצון ליעילות ולעשות אינטגרציה יעילה ומצד שני לשמור על הפרטיות".