חטיפות, אלפי רקטות ו-300 הרוגים ביום: בצה"ל מתכוננים לתרחיש האימים מול לבנון

בתרגיל ענק של אוגדה 162 שהתבצע כחלק מ"חודש המלחמה" ביצעו בצה"ל הדמייה למלחמה מול לבנון עם שילוב של כוחות אוויר ויבשה |התוכנית מדברת על מודיעין מדוייק, כניסה קרקעית ללבנון ומחשוב מתקדם.

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 26/05/22 18:06 כה באייר התשפב

חטיפות, אלפי רקטות ו-300 הרוגים ביום: בצה"ל מתכוננים לתרחיש האימים מול לבנון
צילום: דובר צה"ל

במטה הכללי מתכוננים: השבוע השלישי לחודש המלחמה בצה"ל במסגרת תרגיל "מרכבות האש". בשבוע זה התקיים תרגיל ענק בו דימו הכוחות כניסה קרקעית ללבנון במקרה של הסלמה. בתרחיש אימים בגבול הצפון, מדברים על 1,500 רקטות שנורות מדי יום לטווחים שונים כולל טבריה, חיפה ותל אביב. זאת בנוסף לפצצות מרגמה שמניחים שיש לארגון הטרור. בצה"ל מעריכים כי יהיו אלפי הרוגים בצד הלבנוני כאשר בצד הישראלי מדובר על 300 חיילים ואזרחים הרוגים בחודש לחימה. הייעוד של אוגדה 162 יהיה להגיע לאתרי שיגור הטילים, ולכבוש אותם. 

בתרגיל הבהיר הרמטכ"ל אביב כוכבי כי לא תהיה אפשרות להגיע להכרעה מבלי כניסה של גדודי קרקע לשטח לבנון, אותם מתרגלים בצה"ל רבות בתקופה האחרונה. הכניסה הקרקעית הנרחבת לתוך לבנון מתורגל כל העת על ידי אוגדות בצה"ל. הן האוגדות יהיו מצוידות בטנקים ונגמ"שים חדשים, מערכות הגנה מפני טילי נ"ט - ומערכות תקשורת שמאפשרות חיבור בין כל הכוחות הנלחמים באוויר וביבשה. 

הסיבה לכניסה קרקעית היא "גדודי רדואן", אלו גדודים מובחרים שמהווים חלק מרכזי בחיזבאללה. מטרת הגדודים היא לחדור לשטח ישראל ולהגיע ליישובים ומוצבים באיים. בצבא מתכננים לטפל בגדודים אלו באמצעות מודיעין איכותי יעזור לנטרל אותם ביבשה.

תרגיל

תרגיל צילום: דובר צה"ל

כדי להתמודד עם תרחישי המלחמה צה"ל בונה מכשול חדש בגבול הצפון שצפוי להיות גמור עוד לפחות שנתיים עם עלויות של 2 מיליארד ש"ח.  מכת אש גדולה ונרחבת על לבנון ותמרון קרקעי לעומק של עשרות ק"מ.

היום היקף המטרות הוא גדול הרבה יותר - פי כמה עשרות מאלו שהיו במלחמת לבנון השנייה, לדוגמה. מיקום ומצב המטרות מחוברים ישירות לקוקפיטים של טייסים וככה, במקום שיעבור המידע אישורים וצירים רבים, הכול מגיע מיידית למי שלוחץ על הכפתור.  

עוד דרך בה באה לידי ביטוי הרב-זרועיות בתרגיל אוגדה הנוכחי, היא השליטה הפנימית של אוגדה 162 בחטיבת האש שלה. יכולת זו מאפשרת הפעלת אש וויסותה לאורך התמרון במטרה להעמיק את ההישגים, לנצל הזדמנויות ולחשוף את האויב.