"אינטרס ישראלי ופלשתיני": המדינה מחפשת פתרונות לסחר בהיתרי עבודה לשב"חים

ברקע ניהול המערכה מול המשך כניסת השוהים הבלתי חוקיים מהשטחים לישראל, ועדת חוץ וביטחון התכנסה לדיון מהיר בנוגע לסוגיה ולגבייה של אלפי שקלים מפועלים פלשתינים לכיסם של "מאכערים" שנהנים מהמצב

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/05/22 16:21 כד באייר התשפב

"אינטרס ישראלי ופלשתיני": המדינה מחפשת פתרונות לסחר בהיתרי עבודה לשב"חים
יו"ר הוועדה בן ברק, "אינטרס של כולם", צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

ועדת חוץ וביטחון בראשות חבר הכנסת רם בן ברק, קיימה היום (ד') דיון מהיר בנושא "סחר בהיתרי כניסה לישראל של פועלים פלשתינים", על פי הצעותיהם של חברי הכנסת אוסאמה סעדי, שמחה רוטמן ומיכל רוזין.

חבר הכנסת סעדי ציין כי כ-50% מהעובדים הפלשתינים עובדים אצל מעסיקים שכלל אינם רשומים בהיתרי העבודה שקיבלו. "מאז שהרפורמה נכנסה לתוקף לפני שנה היא נועדה לכישלון. אחוז גדול מהעובדים נאלצים לשלם 2,500 שקל למתווך על היתר כניסה, למרות הקשר הישיר, לכאורה, בין העובדים למעסיקים".

חברת הכנסת רוזין ממרצ הוסיפה כי הפתרון יכול להיות הקמת חברות רשמיות משותפות לישראלים ופלשתינים שעליהם יהיה ניתן לפקח, משה טור-פז הסכים וציין כי כאשר יש מתווכים רבים ואי אפשר לאכוף אז צריך להילחם בהם בכלים שלהם - הקמת מתחרים זולים יותר.

בקרוב: העברת משכורות מבנקים בישראל לבנקים ברשות הפלשתינית

תומר מוסקוביץ, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרס את האפשרויות להתמודדות עם התופעה: "ניתן לשפר את השיטה הנהוגה כיום, אפשרות אחרת היא היתר עבודה אישי כללי בישראל, ללא קשר למעסיק מסוים, כמו 'גרין קארד', ואפשרות נוספת היא הסדרת תיווך דרך הקמת תאגידי תיווך לענפי המשק, בדגש על ענף הבנייה". 

אלוף משנה אלעד גורן, ראש המחלקה האזרחית במתפ"ש הרחיב ואמר: "תפקידנו לייצר מרחב לאינטראקציה ישירה בין מעסיק לעובד הפלשתיני. הקמנו אתר אינטרנטי, המאפשר יצירת קשר ישיר בין מעסיקים מעוניינים לעובדים מעוניינים, אשר עד כה השתמשו באתר עשרות אלפי עובדים. בנוסף, ישנה אפליקציה בה העובדים הפלשתינים יכולים ליצור התקשרות ישרה, גם אתנו וגם להעלות שאלות למעסיק הנתון".

"החל מאוגוסט הקרוב תתאפשר העברת כספים בין בנקים בישראל לבנקים ברשות הפלשתינית לשם העברת משכורת. כאשר המשכורת מועברת דרך החשבון, ניתן לבצע התאמה בין המדווח בתלוש השכר לבין התשלום בפועל, ולוודא כי לא מבוצעת הונאה", ציין אל"מ גורן.

בנוסף ציין ראש המחלקה האזרחית במתפ"ש כי הוגדלו מספרי ההיתרים, כדי להילחם בביקושים לעובדים וציין כי נערכו כבר 35 שימועים למעסיקים גדולים אשר מצאו אצלם תנועת היתרים רחבה אשר העלתה חשד לתיווך, ולחלקם נשללה הזכות לבקשת היתרים.

"יש להעניק כמה היתרים שצריך ולא להערים מגבלות"

ג'ייסון סילברמן, מנהל מחקר ומדיניות ב"יוזמה לצמצום הסכסוך" שנחשבת לאחד הארגונים הפעילים והמקצועיים בתחום, טען בתגובה כי מעדויות שנאספו, העובדים הפלשתינים אינם יכולים ליצור קשר ישיר דרך האפליקציה עם המעביד, וכי עליהם להמתין שהאחרון יצור עמם קשר. לפי עדויות נוספות נראה כי באתר ובאפליקציה לא פתרו את סוגיית המתווכים, ועובדים קיבלו דרישה לשלם את העמלה בסך 2,500 שקל במסגרת השיח באתר ובאפליקציה. יו"ר הועדה ביקש את התייחסות נציג מתפ"ש, שהשיב: "אנו לא יודעים אם אותם עובדים שילמו למאכערים".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, חבר הכנסת בן ברק סיכם: מדובר באינטרס ישראלי ופלשתיני כאחד שיגיעו עובדים פלשתינים לעבוד בישראל, ויקבלו את מלוא שכרם. הדבר יעודד ויגדיל את הכלכלה הפלשתינית, וכך גם את הכלכלה הישראלית. הוספנו עוד 20 אלף אישורים כניסה ולדעתי יש להעניק כמה שצריך ולא להערים מגבלות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן