הלחץ עבד: מנסור עבאס דרש ו-740 מיליון שקל הועברו למגזר הערבי

אחרי שהודיע כי הוא נותן הזדמנות נוספת לקואליציה, יו"ר רע"מ רושם ניצחון נוסף כשסכום עצום מתוך תכנית החומש למגזר הערבי יועברו ליעדם. במקביל - מיליונים יועברו ליישובי יהודה ושומרון, כולל שמירה על שטחים פתוחים

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/05/22 18:50 כג באייר התשפב

הלחץ עבד: מנסור עבאס דרש ו-740 מיליון שקל הועברו למגזר הערבי
עבאס עם לפיד, דרש וקיבל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שבועיים בלבד אחרי שהכריז כי החליט לתת הזדמנות לקואליציה, והבהיר ללפיד ובנט כי ברע"מ "מצפים ודורשים את קיום חובותיה של הקואליציה", מנסור עבאס רושם ניצחון משמעותי, כשוועדת הכספים בראשות חבר הכנסת אלכס קושניר, אישרה היום (ג') בתום דיון ארוך, שינויים תקציביים בתקציב משרדי הממשלה של 2022, בסך כולל של כ-3.13 מיליארד שקלים, בהם תקציבי עתק שהועברו למגזר הערבי כחלק מתכנית החומש. 

כ-684 מיליון שקלים לרשויות המקומיות: 34.5 מיליון שקל עבור מענקים ביטחוניים לרשויות מקומיות ביהודה ושומרון ועוד 20 מיליון למועצות האזוריות ביו"ש. 4 מיליון עבור הוועד המקומי בחברון, תקציב של כ-17 מיליון שקל עבור מענקים לטיפול בשמירה בשטחים פתוחים ביהודה ושומרון. 

התקציבים שאושרו ויועברו למגזר הערבי: 200 מיליון שקל ממשרד הפנים לרשויות המקומיות הערביות, 400 מיליון שקל ממשרד השיכון לבנייה ותכנון ביישובים הערביים, 90 מיליון שקל ממשרד הרווחה והשירותים החברתיים, 50 מיליון שקל ממשרד המדע והמשרד לשוויון חברתי. מחר תתכנס ועדת השרים לענייני החברה הערבית בראשות השרה לשיוויון חברתי מירב כהן, ותאשר תקציבים נוספים כחלק מתוכנית החומש לחברה הערבית.

כ-232 מיליון שקל יועברו למשרד הרווחה: 165 מיליון יועברו ליישום הסכמים קואליציוניים, בהן תגבור המענה ללקויי למידה במסגרת התוכנית הלאומית לילדים ובני נוער בסיכון, נוער בסיכון, בני נוער עם מוגבלות, טיפול באלימות במשפחה, סיוע סוציאלי לנפגעות תקיפה מינית, 5 מיליון שקל לבניית היכל הנצחה לנפגעי פעולות האיבה. 

כ-535 מיליון שקלים יועברו למשרדי החינוך, הבריאות, קליטה ועלייה ובינוי ושיכון וישמשו לקליטת עולים חדשים שהגיעו לישראל מאוקראינה, רוסיה ובלארוס עם פרוץ המלחמה במזרח אירופה.

"זה פשע וחוסר אחריות - תעצרו את זה"

חברי האופוזיציה תקפו את העברת הכספים לרשויות הערביות, בעיקר ברקע דו"ח מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש שטען כי יש לווסת את התקציבים מחשש לזליגתם לארגוני פשע במגזר הערבי. 

"הוא הציג 14 או 16 המלצות לאיך מפעילים את הכסף הזה כדי לוודא שהכסף מגיע ליעדו ולא לצרכים אחרים", אמר יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. "הפלא ופלא יש משבר קואליציוני ואתם גורסים את המנגנונים שאתם קבעתם, זאת כאשר סגן השר יואב סגלוביץ מרכז את הצוות לפשיעה במגזר הערבי. כעת אתם מתקצבים את הפשיעה והטרור בהמון המון כסף, ההשלכות יהיו חמורות לאזרחי ישראל יהודים וערבים, זה פשע וחוסר אחריות, תעצרו את זה".

חברת הכנסת אורית סטרוק פנתה אל נציג משרד הפנים וטענה: "מה שאמרת סותר את דו"ח הירש, כי בדו"ח מוזכרים גם תקציבי הפיתוח, ומצוין כי אין להפריד ויש לפעול בהליך שמנטרל אפשרות שהכסף יזרום ישירות לאירגוני הפשיעה".

"גם תקציבים שוטפים יעברו בחינה לאור הדו"ח האמור", ענה נציג המשרד לסטרוק, "אך יש חלוקה במשרד הפנים בין תקציבי פיתוח לתקציב שוטף. אבדוק את החיבור שהצגת בכל מקרה".