אחרי הפסיקה התקדימית: המשטרה עצרה יהודים על הר הבית

פסיקה תקדימית של בית משפט השלום בירושלים ביטלה הרחקה של נערים שהתפללו על הבית, אך המשטרה עצרה שוב מי שניסה להתפלל על ההר | מזכירות הממשלה התנערה מהפסק והבהירה: "אין ולא מתוכנן שינוי בסטטוס קוו בהר הבית, אין קביעה רוחבית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/05/22 09:27 כב באייר התשפב

אחרי הפסיקה התקדימית: המשטרה עצרה יהודים על הר הבית
הר הבית. מחלוקת פרשנית, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הפסיקה מעוררת המחלוקת: מתפלל יהודי בהר הבית עוכב הבוקר (ב') לחקירה אחרי שניסה להיכנס למתחם כשהוא עטוף בטלית ותפילין. הוא סורב, למרות הפסיקה של השופט ציון סהראי שכתב כי אין יסוד לקבוע כי אמירת שמע ישראל והשתחוות על ההר היא גורם להפרעת שלום הציבור.

עוד מתפלל נוסף עוכב

הפסיקה עוררה סערה כאשר מזכירות הממשלה הבהירה בהודעה רשמית כי "אין ולא מתוכנן שינוי בסטטוס קוו בהר הבית. החלטת בית משפט השלום עוסקת אך ורק בעניין התנהגות הקטינים שהובאה בפניו, ואין בה קביעה רוחבית בעניין חופש הפולחן בהר הבית. ביחס לתיק הפלילי הספציפי עליו מדובר, נמסר לממשלה כי המדינה תגיש ערר לבית המשפט המחוזי".

תיעוד מהר הבית:

מתפלל נוסף שהגיע סורב גם הוא להיכנס אל הר הבית כי עטה טלית ותפילין. כזכור, השופט ציון סהראי התבסס על דברי המפכ"ל שבתאי שאמר לאחד מכלי התקשורת כי הר הבית פתוח וכי משטרת ישראל מאפשרת לכל מי שהגיע להתפלל בהר לקיים את פולחן הדת.

השופט סהראי: "קשה להלום מצב ובו קריאת שמע ישראל בהר הבית תהווה עבירה פלילית"

"בנסיבות אלה, הצהרה פומבית של מפכ"ל המשטרה, ממנה עולה בבירור ובפירוש כי כל תושבי המדינה רשאים לעלות להר הבית ולקיים את פולחן דתם, כשמה כן היא קוראת לכל מי שחפץ בכך לעשות כן. התנהגות העוררים נעשית בהתאם לקריאתו הפומבית של מפכ"ל המשטרה ובהתאם לחוק השמירה על המקומות הקדושים, ולא ניתן להחשידם בביצוע עבירה פלילית בשל כך", כתב השופט סהראי.

"לטעמי", הוסיף סהראי, "לא ניתן לומר שהשתחוות ואמירת קריאת שמע מקימים חשד סביר להתנהגות העלולה להביא להפרת השלום, כפי שמחייב החוק. קשה להלום מצב ובו קריאת שמע ישראל בהר הבית תהווה עבירה פלילית של מעשה העלול להביא להפרת השלום", ציין בהחלטתו השופט.