אחרי 70 שנה: זה הסמל החדש של סיירת צנחנים

בחודשים האחרונים החליטו בצה"ל לשנות ולחדש את הסיכות והסמלים של יחידות רבות, כשלחלקם זאת הפעם הראשונה. בסיירת צנחנים מאחדים, חטיבת כפיר מתעדכנים ומעכשיו גם לכתבת צבאית יש כותפת משלה | עושים סדר

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/05/22 18:18 כא באייר התשפב

אחרי 70 שנה: זה הסמל החדש של סיירת צנחנים
הסמל החדש של סיירת צנחנים, צילום: דובר צה"ל

סיכות וסמלים בצבא הם מקור לגאוות יחידה. במשך שנים ארוכות, חיילים ולוחמים ממחזורי גיוס שונים מתאגדים סביב סמל היחידה, תהיה אשר תהיה, שמייצגת את רוח המקום. לאחרונה החליטו בצה"ל על מספר שינויים בסמלים וסיכות של יחידות שונות. 

בפברואר האחרון, הוחלט בחטיבת הצנחנים לחלק לוחמי הסיירת סיכה חדשה, שמאחדת את הסיכות הקודמות. היא מורכבת משלושה סממנים עיקריים, שמלווים את הסיירת עוד משנות ה-50. החבצלת - המיוחסת ליחידות הסיור והמודיעין, כנפי הצניחה - המזוהים עם חטיבת הצנחנים מיום הקמתה, והחרב המאפיינת את היחידות הלוחמות.

"ראש לאריות": חטיבת כפיר מתחדשת

ממש עכשיו, חטיבת כפיר עושה היסטוריה ולראשונה מאז הקמתה היא תופסת קו בגזרה הצפונית. בעקבות השינוי, הוחלט במרץ האחרון גם על שינוי הסלוגן של היחידה מ"מגנים על הבית" ל"ראש לאריות", יחד עם הגדלת הסיכה המיתולוגית. היא מכילה את כל גדודי החטיבה: נחשון, דוכיפת, חרוב, שמשון ונצח יהודה, על-מנת לשים דגש על כל סממן ולאחד את החטיבה כולה.

הסיכה החדשה של חטיבת כפיר

הסיכה החדשה של חטיבת כפיר צילום: דובר צה"ל

היחידה הרב מימדית - גם סיכה וגם סמל

ביוני האחרון, כשנה וחצי מהקמתה, יחידת "רפאים" הוציאה את סיכת הלוחם שלה ואת תג היחידה, המורכבים מאלמנטים רבים, ומגלמים בעצמם את המוטיבים המובילים את היחידה.

  1. חרב - ניצבת במרכז הסיכה, מייצגת את העוצמה והקטלניות המלווה את הכוחות הלוחמים במדינה עוד מימי הפלמ"ח.
  2. הספרה 8 - עוטפת את החרב, מסמלת תנועה אינסופית של שיפור והתקדמות, יחד עם אלמנטים של רב-מימדיות המיוצגים ע"י חיצים היוצרים אפקט תלת מימדי.
  3. חיצים - מוטמעים בתוך הספרה 8, פונים לכיוונים שונים, ומסמלים את ההתארגנויות השונות ביחידה הפועלות במגוון כיוונים יחד, בהתאם לתפיסה ולנרטיב המובילים את היחידה. 
  4. בניצב החרב מוצפנות הספרות '888', שהן גם מספר היחידה.
  5. כנפיים - מעוצבות בסגנון של רוח רפאים, וכך מייצגות את שם היחידה - 'רפאים', המשתנה ומתאימה עצמה למול האויב הנעלם, בעלת שרידות גבוהה, בלתי צפויה ופועלת בכלל המימדים.
  6. צבעה הלבן - מסמל את הייחודיות, טוהר, בולטות והתחדשות המייצגים את היחידה החדשה ואת הרוח המובילה את פעולותיה.
הסיכה והסמל של היחידה הרב מימדית

הסיכה והסמל של היחידה הרב מימדית צילום: דובר צה"ל

אחרי שומר החומות: שינוי בתג של החטיבה הצפונית 

כ'מתנת פרידה' מהמח"ט הקודם של החטיבה הצפונית, אל"ם יואב ברונר, כחודש מסיום מבצע 'שומר החומות' שונה תג היחידה. החטיבה נפרדה מהשועל הישן וקלטה בכוחותיה שועל חדש - עם ארבע רגליים על הקרקע, המסמל את רצינותה וחוזקה של החטיבה. 

התחדשנה: כותפות בלשון נקבה

מהשבוע הקרוב, יוחלפו בהדרגה סרטי הכתף בהתאמה גם לחיילות המשרתות במקצועות הבאים: כתבת צבאית, צלמת צבאית, פרמדיקית, קצינת רפואה, קצינת משפטים.