צפו חשד: תושב מודיעין שדד כמעט אלפיים עתיקות ונתפס בביתו עם הפריטים

כ-1800 מטבעות, לוחות עם כתב יתדות וטבעות עתיקות, שנחשד כי נשדדו מאתרים קדומים בארץ, נתפסו בבית של סוחר עתיקות בלתי-מורשה במודיעין | מדובר באחת התפיסות המשמעותיות, וסוכלה כוונת הסוחר למכור את העתיקות לחו"ל | בין החפצים פריטים נדירים רבים, וכן מטבע הנושא את שמו של "שמעון", מנהיג מרד בר כוכבא

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/05/22 09:15 יח באייר התשפב

חשד: תושב מודיעין שדד כמעט אלפיים עתיקות ונתפס בביתו עם הפריטים
חלק מהפריטים שנתפסו, צילום: רשות העתיקות

צפו בסרטון התפיסה: 

כ-1800 מטבעות עתיקים, תכשיטים וחותמות, לוחות חרס עם כתב יתדות, ופסלון ברונזה קדום, נתפסו השבוע בביתו של תושב העיר מודיעין. בין החפצים שנתפסו גם מטבעות נדירים, בעלי חשיבות מדעית וערכית רבה. בין השאר, נתפסו מטבעות כסף קדומים מהתקופה הפרסית, מטבעות מימי החשמונאים, מימי המרד הגדול, מטבע שקל כסף מהמרד הגדול, ומטבעות הנושאים את שמו הפרטי של מנהיג מרד בר כוכבא – שמעון.

חלק מהפריטים שנתפסו

חלק מהפריטים שנתפסו צילום: רשות העתיקות

"מדובר בהסטוריה של כולנו, שכבר אי אפשר יהיה לשחזר"

החיפוש – של מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, בסיוע שוטרי תחנת מודיעין, בוצע השבוע (א') בצו שופט, בעקבות חשד שהאיש עוסק בסחר בעתיקות ללא רישיון. במהלך החיפוש, הבחינו מפקחי רשות העתיקות כי על חלק מהמטבעות והפריטים קיים עפר טרי. על פי החשד, חפצים אלה הגיעו לאחרונה מחפירות בלתי - חוקיות מאתרי עתיקות ברחבי המדינה. "מחמיץ את הלב, לחשוב על אתרי העתיקות הרבים שנהרסו לשם בצע כסף של סוחרים בערכי מורשת", אומר אילן חדד, המפקח על המסחר בעתיקות ברשות העתיקות, "מדובר בהסטוריה של כולנו, שכבר אי אפשר יהיה לשחזר".

המטבעות שנתפסו מתוארכים לתקופות שונות; בין השאר, מטבעות עשויים כסף מהתקופה ההלניסטית, מטבעות ברונזה מהתקופה הרומית, וכן מטבעות יהודיים משלל תקופות - מהתקופה הפרסית, מימי בית המקדש השני, מזמן ממלכת החשמונאים ומימי המרד הגדול ומרד בר כוכבא – בהם מספר מטבעות הנושאים את שמו של מנהיג המרד "שמעון".

בחקירתו, הודה החשוד בסחר בלתי חוקי, בהברחת מאות מטבעות לחו"ל ובקניית מטבעות משודדים וסוחרים לא חוקיים בשטחים, והכנסתם לישראל בניגוד לחוק

בחדר העבודה של החשוד נתפס מטבע כסף מיוחד, מסוג "שקל" כסף. זהו מטבע יהודי מימי המרד הגדול - שנת 67 לספירה, עליו מופיע מצידו האחד הכיתוב "ירושלים הקדושה" עם עיטור של שלושה רימונים באשכול, ומצידו השני - הכיתוב "שקל ישראל שנה ב'" מעל עיטור גביע. ניכר שהמטבע היה באמצע ניקוי, ורק מחציתו נוקתה עד כה. בחדר אחר בבית, נתפסו עשרות מטבעות בתוך מעטפות דואר נושאות כתובות לנמען, מוכנות למשלוח לחו"ל. בחקירתו, הודה החשוד בסחר בלתי חוקי, בהברחת מאות מטבעות לחו"ל ובקניית מטבעות משודדים וסוחרים לא חוקיים בשטחים, והכנסתם לישראל בניגוד לחוק.

חלק מהפריטים שנתפסו

חלק מהפריטים שנתפסו צילום: רשות העתיקות

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "מפקחי רשות העתיקות נאבקים מדי יום ולילה בתופעת שוד העתיקות ובסחר הבלתי-חוקי בעתיקות. הממצאים הקדומים שייכים למדינה ולציבור; לכל מטבע ומטבע סיפור ייחודי באמצעותו ניתן ללמוד על ההיסטוריה והמורשת של הארץ. סוחרים בלתי מורשים בעתיקות שרוכשים מטבעות משודדים וגנבים, מעודדים את שוד העתיקות, שנתלשות מסיפורן ההסטורי. רשות העתיקות תמשיך לפעולה בשיתוף גופי אכיפה נוספים, לסיכול הסחר הבלתי-חוקי בעתיקות.

מהיחידה למניעת שוד עתיקות נמסר כי בשבועות הקרובים תורחב החקירה על מנת לחשוף את מי שסיפקו את המטבעות לחשוד. בסיום החקירה יועבר התיק ללשכה המשפטית של רשות העתיקות, לבחינת הגשת כתב אישום כנגדו.