בית המשפט נגד רון חולדאי: הוקפאה מכירת דירות לערבים בלבד ביפו

בעיריית תל אביב השיקו פרוייקט של דירות בהנחה לערבים בלבד, מהלך שגרר תגובות רבות בטענה לפגיעה בחופש השיויון | בעקבות עתירה לבית המשפט הפרוייקט הוקפא: "אפליה גזענית"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 16/05/22 12:12 טו באייר התשפב

בית המשפט נגד רון חולדאי: הוקפאה מכירת דירות לערבים בלבד ביפו
יפו. אפלייה של העירייה?, צילום: Yossi Aloni/Flash90

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע אתמול (א') כי יש להקפיא את ההגרלה של משרד הבינוי והשיכון לדירות במחיר מוזל ביפו המיועדות לערבים בלבד. ההקפאה מגיעה בעקבות עתירה שהגיש עורך דין אלחנן מירון שטען כי הקצאת הדירות רק לערבים מהווה "אפליה קיצונית ופסולה". 

העתירה מתייחסת לבנייה בשטח אצטדיון מכבי יפו, ומתכוונת לתוכנית תא/2725 הממוקמת בין הרחובות היינריך היינה (ציר שלבים), נס לגויים, נחל שורק ונחל עוז. המתחם הוגדר כהגרלה הכי מוצלחת בסבב הנוכחי של משרד הבינוי והשיכון.

בטענה נכתב כי למשרד השיכון אין סמכות להבחין בין אזרחים על בסיס גזעי וכי הקצאת דירות לערבים תושבי יפו בלבד אינה חוקית. לשיטתו של מירון, ההבחנה בין יהודים וערבים לעניין הקצאת דירות היא "אפליה גזעית ואנטי ליברלית". עוד נכתב כי "הנתונים מראים כי בני המגזר הערבי בתל אביב (בדגש על יפו) בצמיחה דמוגרפית מתמשכת ודווקא היהודים במגמת צניחה".  שופט בית המשפט המחוזי קובי ורדי הקפיא את ההגרלה עד להחלטה אחרת. דיון נוסף בתיק צפוי להתקיים ב-30 במאי. כך לפי פרסום של נטעאל בנדל.

"מדובר באפליה בוטה ופומבית של גוף ציבורי בהקניית זכות בעלת ערך כספי ניכר"

נזכיר כי חבר הכנסת משה ארבל כבר התריע בשנה שעברה בדבר הפסול שבתוכנית הסבסוד ואף שלח מכתב ליועץ המשפטי לממשלה בו נכתב כי: "לאחרונה פתחה עיריית תל אביב-יפו הגרלה לפרויקט של דיור בר השגה ביפו, המונה 28 דירות. ההגרלה אשר צפויה להקנות זכות לרכישת דירה במחיר מוזל בכ-30 אחוזים לפחות ממחיר השוק, מיועדת באופן רשמי לבני האוכלוסייה הערבית, המוסלמית או הנוצרית, שהם בני המקום בלבד, וכך פורסמה באתר העירייה ובפרסומים מטעמה.

"מדובר באפליה בוטה ופומבית של גוף ציבורי בהקניית זכות בעלת ערך כספי ניכר", אמר ארבל, "הפער מוערך ב-700 אלף עד מיליון שקל בשל הפער בין מחיר השיווק הצפוי למחיר השוק. על בסיס אתני ודתי. לא ייתכן שפרויקט בינוי יהיה סגור בפני כל מי שאינו נמנה על לאומיות או דת מסוימת, וודאי כשעסקינן בפרויקט בינוי בעיר גדולה ומרכזית. הדבר חמור במיוחד נוכח תפקידה המוביל והמרכזי של עיריית תל אביב – יפו, גוף ציבורי המחויב לפעול לפי עקרונות המשפט המנהלי בהם עקרונות הסבירות והשוויוניות, בשיווק הדירות".