"בשורה תחבורתית": פרויקט הרכבל הירושלמי ייצא לדרך ואלה הפרטים החשובים

השופט יוסף אלרון דחה את ארבע העתירות שהוגשו נגד התוכנית להקמת הרַכֶּבֶל, שנועד להקל על המצוקה הקשה בתחום הגישה התחבורתית לעיר העתיקה | משה ליאון: "באמצעות הרכבל נאפשר גישה קלה לכותל ולעיר דוד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/05/22 09:52 יד באייר התשפב

"בשורה תחבורתית": פרויקט הרכבל הירושלמי ייצא לדרך ואלה הפרטים החשובים
רכבל העתיד, צילום: הרשות לפיתוח ירושלים

בג"ץ דחה הבוקר (א') את ארבע העתירות נגד הקמת רַכֶּבֶל ממתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים, לשער האשפות בעיר העתיקה. התוכנית הרכבל כוללת קו שאורכו 1.4 ק"מ ולו ארבע תחנות. בשעות השיא יוכלו לנסוע בו 3,000 נוסעים בשעה. הפרויקט נועד להקל על המצוקה הקשה בתחום הגישה התחבורתית לעיר העתיקה.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, בירך על החלטת בג"ץ: "נמשיך לקדם במרץ את פרויקט הרכבל, שבאמצעותו ניצור מענה תחבורתי לעומסי התנועה הכבדים ונאפשר גישה קלה לכותל ולעיר דוד. כפי שהרכבת הקלה משרתת את כולם, כך יהיה עם הרכבל שיביא עמו בשורה תחבורתית לתושבי ירושלים כולה, ולמבקרים בה שיהנו מהפעלתו".

צילום: הרשות לפיתוח ירושלים

השופט יוסף אלרון ובהסכמת השופטת ענת ברון והשופט אלכס שטיין, דחה כאמור ארבע עתירות שהוגשו נגד התוכנית להקמת הרַכֶּבֶל. בעיקרו של דבר, בעתירות התבקש ביטולן של החלטות הממשלה, ועדת השרים לענייני תכנון, בנייה מקרקעין ודיור והוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל), שהתקבלו בעניינה של התוכנית.

השופט אלרון ציין, כי לב ליבו של הטיעון שבמרבית העתירות נגע ל"אי התאמתו" של הרכבל לסביבת העיר העתיקה והפגיעה הנופית שהוא יסב לשיטת העותרים, וקבע שאין מקום להתערבות שיפוטית באופן בו בחרו מוסדות התכנון לאזן בין השיקולים הרבים הנוגעים לעניין, ובכלל זה שיקולים תחבורתיים, שיקולים כלכליים, שיקולי נוף ואיכות הסביבה, שיקולים הנוגעים לרווחת חייהם של התושבים המתגוררים באזור התוכנית ואף שיקולים הלכתיים. 

באמצעות הרכבל ניתן יהיה לשנע כמות גדולה של מבקרים

עוד קבע השופט אלרון, כי יש לדחות את טענות העותרים ביחס לסמכות שר התיירות והות"ל. זאת נוכח הבסיס העובדתי שהונח לפניהם ממנו עלה הצורך המובהק שבשיפור תשתיות התיירות באזור; התחזיות לגידול בהיקף המבקרים באתרי התיירות באזור התוכנית; הרצון לנצל את ה"תווך העילי" בשל מגבלות טופוגרפיות וסביבתיות; כמו גם האפשרות לשנע באמצעות הרכבל כמות גדולה של מבקרים בפרק זמן קצר בשעת שיא. 

אשר לטענות שהועלו על ידי נציגי עדת היהדות הקראית מאחר שנתיב הרכבל עובר באופן חלקי מעל בית עלמין קראי – השופט אלרון קבע כי גם מקום בו הפגיעה הנטענת מסווגת כפגיעה בכבוד המת העולה כדי פגיעה בזכות חוקתית, הרי שהאיזון שבוצע על ידי הות"ל, ואומץ בהחלטת הממשלה, הוא ראוי ומידתי. בכל זאת העיר השופט אלרון, כי טוב יעשו נציגי המדינה והעדה הקראית אם ייפגשו בניסיון נוסף לגבש הסכמות.