בצה"ל שוקלים לפרסם את תמונתו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל

ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליווה, מאשר כי בצה"ל שוקלים לפרסם את תמונתו של סא"ל עמנואל מורנו: "זו שאלה ששמתי על השולחן" | אלמנתו של מורנו, מאיה, אמרה בעבר: "טוב שתמונתו של עמנואל תישאר חסויה לטובתנו הביטחונית והלאומית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/05/22 08:23 יד באייר התשפב

בצה"ל שוקלים לפרסם את תמונתו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל
עמנואל מורנו, צילום: Gershon Elinson/Flash90

סא"ל עמנואל מורנו ז"ל היה החייל הראשון בתולדות צה"ל שתמונתו נאסרה בפרסום גם לאחר מותו, בשל התפקיד הרגיש שמילא. מורנו נחשב לאחד מגיבורי ישראל הגדולים וסביב דמותו מהלכות שמועות וסיפורי גבורה רבים. 

ברקע פרסום פרטיו של סא"ל מחמוד ח'יר א-דין, ראש אמ"ן האלוף אהרון חליווה, מאשר הבוקר (א') בגל"צ כי בצה"ל שוקלים לפרסם את תמונתו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל: "זו שאלה ששמתי על השולחן. נקיים על כך דיון בקרוב ונודיע על החלטתנו".

בצנזורה הצבאית קיימו באחרונה דיון בשאלה האם להתיר את פרסום תמונתו, וכבר לפני כשבועיים פורסם ב"כאן 11" שבדיונים השתתפו אנשי אגף המודיעין של צה"ל ונציגי הצנזורה, וכרגע נראה כי הכיוון בשאלה הוא חיובי ובקרוב נוכל לראות את תמונתו של מורנו.

אלמנתו של עמנואל מורנו נגד הנאום של בנט: "זה משהו שאסור לעשות"

ראש הממשלה נפתלי בנט, שנאם בטקס הממלכתי בהר הרצל לזכר חללי צה"ל, התייחס בפתח נאומו לבני משפחת מורנו וסיפר על עמנואל מורנו איתו הוא שירת בצבא. אלמנתו של מורנו פחות התחברה לשימוש הפוליטי בזכר בעלה.

"כשראש ממשלה מדבר על החלל הפרטי שלי, לא קל לי".מאיה הוסיפה: "אני נמנעת מלחבר את עמנואל כמצפן של מציאות מדינית כזו או אחרת. זה משהו שאני חושבת שאסור לעשות אותו", אמרה ב"כאן ב".

"אני יודעת כמה חשוב שהיא תישאר חסויה"

לפני יותר משנה דיברה מאיה, אלמנתו של עמנואל מורנו, בקשת 12 על הסוגיה סביב חשיפת תמונתו של מורנו. "אין לי עניין עם חשיפת התמונה כי אני יודעת כמה חשוב שהיא תישאר חסויה", השיבה מאיה. "טוב שתמונתו של עמנואל תישאר חסויה לטובתנו הביטחונית והלאומית".

מאיה מורנו נשאלה האם האיסור הפרסום על התמונה צפוי להישאר כך לתמיד וענתה כי "אמרו עשר שנים, כבר אז הערכתי שזה יהיה יותר. לאור מה שנהיה מזה, נראה לי שזה כבר יהיה לתמיד". היא הוסיפה כי "הוא לא משויך לשום מגזר. נכון שאני אולי נראית משויכת אבל אי אפשר לדעת איזה סוג כיפה הוא חבש ומה אורך הזקן שהיה לו, ככה הוא באמת כלל ישראלי, כי בסוף עם ישראל הוא דבר אחד ועמנואל נוגע בלב העם".