"מדובר בגיבור ישראל": הותרו לפרסום פרטיו של סא"ל מ' שנפל בפעולה חשאית בעזה

סא"ל מחמוד ח'יר א-דין ז"ל נפל במהלך פעילות מבצעית מיוחדת ברצועת עזה בנובמבר 2018. הרמטכ"ל כוכבי, העניק לסא"ל מ' לאחר נופלו, ציון לשבח על פעילותו במבצע זה | ראש אמ״ן, אלוף אהרון חליווה: "בן אדם מיוחד, איש חינוך אמיתי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/05/22 07:18 יד באייר התשפב

"מדובר בגיבור ישראל": הותרו לפרסום פרטיו של סא"ל מ' שנפל בפעולה חשאית בעזה
סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין, צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל אישר הבוקר (א') לפרסם את שמו ותמונתו של סא"ל מ', הקצין שנפל במהלך פעילות מבצעית מיוחדת ברצועת עזה בג' בכסלו התשע"ט, 11 בנובמבר 2018: מדובר בסא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל, ששירת כקצין במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין. בנט: "‏ספדתי לו בהלווייתו וכעת יש זכות לעם ישראל להכיר אותו".

מחמוד ז"ל בן בכור להוריו, אחמד ונזירה, היה נשוי לנאהד ואב לשני בנים, שירת כקצין, לוחם וכמפקד במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין.

הרמטכ״ל, רא"ל אביב כוכבי, העניק לסא"ל מ' לאחר נופלו, ציון לשבח על פעילותו במבצע זה, לאחר שהפגין אחריות, מנהיגות, קור רוח, ואומץ לב עילאי תחת אש על מנת להגן על חבריו, מתוך יוזמה וחתירה למגע. "מדובר בגיבור ישראל ובבן אדם מיוחד", מספר ראש אמ״ן, אלוף אהרון חליווה, "לא רק מהבחינה המבצעית של כישורים יוצאי דופן, אלא גם מהצד הערכי - הוא היה איש חינוך אמיתי".

תחקיר האירוע הקשה בחאן-יונס שפורסם בזמנו, חשף כי סא"ל ח'יר א-דין, יחד עם קצין נוסף, רס"ן ד', שהו מחוץ לרכב המסוערב לאחר שכוח חמאס שחשד בהם ערך להם תחקיר. סא"ל א' שהיה מפקד הכוח והיה ברכב הבין שהם עלולים להתגלות ושהכיסוי שלהם נחשף. באותו רגע קיבל סא"ל את ההחלטה הלא פשוטה לפתוח באש לעבר מחבלי ארגון הטרור. סא"ל חיר א-דין נפגע מאש חברו ונהרג.

בנט: "להודות לו על תרומתו ומסירותו לביטחון המדינה"

ראש הממשלה נפתלי בנט, אמר הבוקר: "עברו שלוש וחצי שנים מאז שסגן אלוף מחמוד חיר אל-דין ז"ל נפל בקרב במבצע סודי בחאן יוניס, ורק עכשיו מותר לנו לגלות את שמו ולהודות לו על תרומתו ומסירותו לביטחון המדינה. ‏מחמוד ז"ל היה לוחם בסיירת צנחנים ואחר כך צמח בשורות הצבא להיות סגן אלוף במערך המבצעים המיוחדים של צה"ל. גיבור ישראל שעוטר לאחר מותו בצל"ש הרמטכ"ל.

"‏ספדתי לו בהלוויתו וכעת יש זכות לעם ישראל להכיר אותו, את שמו ואת פניו של גיבור ישראל, סגן אלוף מחמוד חיר אל-דין, בגלוי. הוא הותיר אחריו אלמנה, נאהד הנפלאה, ושני יתומים. ‏יהי זכרו ברוך".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הצדיע למחמוד ח'יר א-דין. "בזמן המבצע הייתי בביקור ממלכתי בפריז ודווחתי על ההתקדמות של המבצע וההתפתחויות הדרמטיות של אותו לילה. ליבי נקרע כשהגיעה הידיעה על נפילתו של סגן אלוף מחמוד ח'יר א-דין".

"הכרתי אותו כלוחם עז נפש שתרם רבות לביטחון ישראל. לאחר נפילתו ביקרתי עם רעייתי שרה את משפחתו הנפלאה בכפר חורפיש וגילינו שבנוסף להיותו  לוחם ומפקד אמיץ, מחמוד היה גם נדבך מרכזי בקהילה בה חי ותרם רבות בתחום החינוך. מדינת ישראל מתברכת שנמצאים בקרבה אנשים כמו מחמוד ומבכים את האובדן העצום למשפחתו, לצה״ל ולמדינה".

מחמוד ח

מחמוד ח'יר א-דין ז"ל צילום: דובר צה"ל

חייו של סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל

מחמוד ח'יר אל-דין נולד ב-28 בדצמבר 1977 בכפר חורפיש שבגליל העליון, בן בכור לאחמד ונזירה ולו שבעה אחים ואחיות. מחמוד, בן העדה הדרוזית, גדל במשפחה מסורתית אשר חינכה אותו לדאגה לסביבה ולכבוד האדם.

עד כיתה ט' למד בבית הספר בכפר חורפיש ולאחר מכן עבר לפנימייה הצבאית שבבית הספר הריאלי בחיפה. לאורך כל שנות לימודיו המשיך לבלוט ולהצטיין. באוקטובר 1997 התגייס לסיירת הצנחנים, בשנת 2000 סיים את בית הספר לקציני יבשה (בה"ד 1), ובשנת 2001 שירת כמפקד מחלקה בבה"ד. בשנת 2002 עבר מחמוד לשרת במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין.

תוך כדי שירותו הצבאי השלים תואר ראשון במשפטים במכללה למנהל ותואר שני בחינוך ובמנהל עסקים מאוניברסיטת חיפה. בשנת 2002 הכיר את אשתו, נאהד, ובשנת 2004 נישאו. בנם הראשון נולד ב-2009 ,שנה שבמהלכה הקים יחד עם חבריו עמותה אשר פועלת לקידום מעמד העדה הדרוזית בישראל.

בשנת 2010 חבר לעמותת "אחריי" והתחיל להדריך את קבוצת "אחריי" בכפר חורפיש לאחר שדאג שהעמותה תחל לפעול בכפרים הדרוזיים במטרה לעודד את בני הנוער להתגייס לשירות משמעותי.

בשנת 2013 נולד בנם השני של מחמוד ונאהד. בין השנים 2018-2015 העביר גיבושים למועמדים לפנימייה הצבאית של בית הספר הריאלי בחיפה, במטרה לנטרל את פערי השפה בקרב המועמדים הדרוזים. בנוסף, שימש מחמוד מקור לייעוץ עבור בני הנוער בעדה בכל הקשור לעתידם. מחמוד אהב מאד לטייל בארץ ובחו"ל. הטיול האחרון שלו עם משפחתו התקיים כשלושה חודשים לפני שנפל.