בחתימת השר כהנא: תקנות חדשות לבחירת רבני ערים ורבני מועצות מקומיות

צמצום המעורבות של השר והעברת הכוח לנציגות העירונית; הגדלת מספר הנשים בגוף הבוחר; קציבת כהונת רבני עיר ל-10 שנים ושינוי הגוף הבוחר.  מתן כהנא: "לאחר שנים בהן לא מונו רבני ערים משיקולים פוליטיים, ייחל בעזרת השם הליך מינוי בערים בהן אין רב מכהן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/05/22 09:38 ח באייר התשפב

בחתימת השר כהנא: תקנות חדשות לבחירת רבני ערים ורבני מועצות מקומיות
כהנא, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השר לשירותי דת, מתן כהנא, אישר אמש (א') את המלצת גורמי המקצוע במשרד לשירותי דת לעדכון התקנות לבחירת רבנים מקומיים. בתקנות החדשות ניתן למצוא הגבלת כהונה לרבני עיר, שינוי תהליך הכרזת נבצרות לרב עיר שאינו כשיר לכהן, ושינוי הנציגים בגוף הבוחר. התקנות ייכנסו לתוקף עם פרסומם ברשומות.

על פי התקנות החדשות כהונת רב עיר מעתה תהיה קדנציאלית. כהונת רב עיר שייבחר תהיה לכהונה בת עשר שנים בדומה לכהונת הרבנים הראשיים לישראל, אולם מועצת העיר רשאית להאריך את כהונתו בעשר שנים נוספות בכל פעם ועד לגיל 70.

עד היום, כהונת רבני עיר שנבחרו לפני שנת 1974 לא הוגבלה כלל, התקנות החדשות קובעות הגבלה גם ביחס אליהם כך שיסיימו את כהונתם בגיל 80. אלו מתוכם שכבר עברו את גיל 80 יסיימו כהונתם תוך שנה מפרסום התקנות ברשומות. 

השר חותם

השר כהנא חותם 

הגוף הבוחר יורכב לכל הפחות מ-40% נשים

לטענת אנשי המשרד לשירותי דת, תהליך בחירת רב עיר יהיה פשוט ומהיר. "השר לשירותי דת יזום קיום הליך בחירות ברשות מקומית בה אין רב מכהן, בשיתוף עם הרשות המקומית. הגוף הבוחר ('האסיפה הבוחרת') יהיה מורכב מכלל חברי מועצת הרשות המקומית, מנכ"ל הרשות המקומית ומנציגי ציבור שאת מחציתם ימנה השר ומחציתם תמנה מועצת הרשות המקומית. בנוסף, השר קבע כי הגוף הבוחר יורכב לכל הפחות מ-40% נשים". 

בעבר, הכרזת נבצרות של רב עיר על רקע מצב רפואי הייתה נתונה בידי מועצת הרבנות הראשית והשר לשירותי דת. על פי התקנות החדשות ועדה רפואית היא זו שתקבע אי כשירות של רב להמשיך ולכהן בתפקידו.

עוד נקבע, כי תוקם ועדה שתפקידה יהיה לבחון את התאמתו של כל מועמד לתפקיד רב העיר. כמו כן, בתקנות החדשות לא תאושר מועמדות למי שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה פלילית חמורה וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינו, או שהוגשה נגדו קובלנה או תובענה משמעתית בעבירה שמפאת חומרתה אין הוא ראוי לכהן כרב עיר.

השר לשירותי דת מתן כהנא אמר לאחר האישור והחתימה כי המצב הנוכחי לפיו בעשרות מערי ישראל אין רב אינו תקין. "בשל סיבות כאלו ואחרות לא מונו רבנים בערים רבות בשנים האחרונות והדבר פגע באופן עמוק במנגנוני שירותי הדת של ערים אלו. התקנות החדשות עליהן עמלו אנשי משרדי בשבועות האחרונים יאפשרו למנות רבנים בעשרות ערים בהן לא מכהן רב. כעת, לאחר שהסתיים הליך גיבוש התקנות, ייחל בעזרת השם הליך מינוי רבנים בערים בהן אין רב מכהן".

בתנועת נאמני תורה ועבודה ברכו על אישור התקנות ואמרו: "התקנות החדשות מחזקות את מעורבות הקהילות בבחירת הרב ומביאות שיקוף נכון ואמיתי של צרכיהן. הסעיף הקוצב את כהונת רבני הערים לעשר שנים, כפי  שהצענו ואף קידמנו הצעת חוק בנושא, חשוב באופן מיוחד. אנו מאמינים כי התקנות החדשות יועילו במינוי רבני ערים שיהיו מקובלים על כלל הציבור, ויעמיקו את תחושת המחויבות והאחריות שלהם לציבור שאותו הם משרתים. בכך הן יחזקו את דמותה היהודית והדמוקרטית של המדינה".

תני פרנק, מנהל המרכז ליהדות ומדינה מבית מכון הרטמן ומכון טריגובוף מסר בתגובה לפרסום התקנות החדשות לבחירת ברני ערים: "מדובר בשינוי משמעותי בתחום שירותי הדת בישראל. רבני ערים מחזיקים במפתחות למערכות רבות המשפיעות על חיינו - נישואין, כשרות, מקוואות ועוד. התקנות החדשות מעבירות את הכוח בבחירתם לציבור המקומי על גווניו וצבעיו השונים. רב העיר יהפוך להיות דמות מחוברת יותר לציבור כחלק ממהפכת ביזור סמכויות שירותי הדת לרשויות המקומיות, ובכך תתחזק הזהות היהודית של המדינה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן