מיוחד ראשי ישיבות ההסדר משתפים בחוויות המלחמה: "אנא ה' הצליחה נא בדמשק"

בעקבות מסע מורשת קרב בגולן של כ-40 ראשי ישיבות מהציונות הדתית, פרסם איגוד ישיבות ההסדר את עדויותיהם של רבני הישיבות מהרגעים בהם נקראו לחזית האש - על רגעי התופת, הגבורה והאמונה. רמ"ט האיגוד אורי פינסקי: "מעלים את זכרם של אחינו שמסרו את נפשם על קדושת העם והארץ"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/05/22 14:59 א באייר התשפב

ראשי ישיבות ההסדר משתפים בחוויות המלחמה: "אנא ה' הצליחה נא בדמשק"
הרב אליקים לבנון, שיתף את חוויותיו מהמלחמה, צילום: איגוד ישיבות ההסדר

לפני מספר שבועות התקבצו עשרות ראשי ישיבות הסדר למפגש משותף ברמת הגולן, במהלכו גולל רב היישוב חיספין ור"מ בישיבת ההסדר הגולן - הרב אהרון איזנטל, את קרבות הבלימה ההירואיים של חטיבה 679 ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, בהם נלחם כטנקיסט בצוות אחד עם הרב חיים סבתו.

בעקבות הכינוס, הופק סרטון תיעודי מיוחד שמגולל את מלחמתם וגבורתם של ראשי ורבני ישיבות ההסדר שלחמו לאורך השנים במלחמות ישראל השונות, את מקור הכוח ללחימה קיום המצוות תוך כדי קרב והשפעת לימוד התורה שלמדו בחבורה בישיבה ובצבא. 

הרב איזנטל נזכר בהקפות שמחת התורה שנערכו בתוך הטנק, במקום סביב הבמה בבית הכנסת כפי המנהג. "הגיע ליל שמחת תורה ואנו יושבים בטנקים, מחכים לפקודה", נזכר הרב איזנטל. "אני אומר לחברי לטנק עמיחי (לימים הרב עמיחי בן יעקב, י"א), בשעה זו שבכל בתי הכנסת מקיפים את הבימה עם ספרי התורה, אין לנו ספר תורה וכמובן לא בימה להקיף אותה, אבל יש לנו חפץ של מצווה - הטנק. וכך, בעת שאנו מחכים לפקודה, אני בתא הנהג והוא בתא הטען ואני צועק בקול: 'אנא ה' הושיעה נא' והוא חוזר אחריי, אנא ה' הצליחה נא' והוא אחריי ואני בליבי חושב – אנא ה' הושיעה נא, במחצבה בנפח, אנא ה' הצליחה נא אל מול דמשק".

גם הרב יגאל אריאל מישיבת הגולן והרב יואל בן נון מישיבת הר עציון שיתפו בזכרונותיהם מהמלחמה. הרב אליקים לבנון, רב השומרון וראש ישיבת ההסדר באלון מורה, שנלחם במלחמת שלום הגליל, סיפר כיצד במקום להדליק נרות, בירך על ירי פגז בזמן כניסת השבת. 

"מתינו מוטלים לפנינו - ומקבלים שבת"

במהלך הסרט משתפים הרבנים גם ברגעים הקשים בהם חששו כי אלו הרגעים האחרונים לחייהם, על קריאת שמע של ערבית שהיוותה גם קריאת שמע הנאמרת בתפילת הווידוי, על נטישת הטנקים הפגועים ועל חוסר המוכנות והכאוס ששרר בבסיסים אליהם הגיעו עם תחילת המלחמה. 

ראש ישיבת הכותל הרב ברוך וידר, וראש ישיבת דימונה הרב דוד תורג'מן שיתפו בחוויות מקרב סולטן יעקב בו לחמו כתף את כתף במלחמת שלום הגליל. ראש ישיבת ההסדר בדימונה מספר: "מתינו מוטלים לפנינו, ומקבלים שבת. רוקדים את כל השירים ששרים אצל הכותל המערבי בקבלת שבת בישיבת הכותל. אני חושב שמשם העוצמה הגדולה, עוצמה שהחזיקה אותנו גם נפשית אחר כך למשך השנים".

ראש ישיבת ההסדר נווה דקלים הרב דוד גבריאלי שיתף: "נכנסנו למארב מאוד קשה בכפר סיל בכניסה לביירות. אני בטנק ותוך כדי לחימה שומע את הבקשה של מוישיק מהמ"פ לעשות את התפילה של יציאה לקרב בקשר הפלוגתי".

הסרט המלא והעדות של הרב איזנטל:

רמ"ט איגוד ישיבות ההסדר אורי פינסקי אמר בעקבות המפגש: "על ראש הישיבה להיות לעזר ואחיסמך לכולם, לנחם את תלמידיו, את המשפחה, את החברים, ואין מי שינחם ויישא עמו את כאב האובדן של תלמיד בשדה הקרב. בימים אלו של קדושה, בהם אנו מעלים את זכרם של אחינו גיבורי התהילה שמסרו את נפשם על קדושת העם והארץ, אנו מודים לקדוש ברוך הוא על הזכות לחנך את תלמידינו לאור תורתם, גבורתם ומסירות נפשם של ראשי ורבני הישיבות שנטלו חלק ניכר בקרבות. כמדי שנה אנו זוכרים בכאב את החיילים ותלמידי ישיבות ההסדר שיצאו בגבורה למלחמה, את אותם ששבו פצועים ברוחם ובנפשם ואנו גאים לחנך את תלמידנו לאורם, יהי זכרם של הקדושים קדוש וברוך, חזק חזק ונתחזק".