סקר חדש מגלה: רוב השמאל חושב שהשואה לא ייחודית ליהודים

בסקר מקיף של המכון הישראלי לדמוקרטיה שבחן את עמדת הציבור היהודי בישראל לקראת יום השואה, עולה כי הרוב לא היו במסעות לפולין אך עדיין משתתפים בהמוניהם בעצרות, באירועי זיכרון בסלון ובשיחות עדות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 27/04/22 13:25 כו בניסן התשפב

סקר חדש מגלה: רוב השמאל חושב שהשואה לא ייחודית ליהודים
היכל הזיכרון ביד ושם, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לקראת יום השואה והגבורה ערך מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה סקר מיוחד על ידי פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי במטרה לבחון את הלך הרוח בישראל סביב השתתפות באירועי יום הזיכרון, הצפירה ומסעות לפולין.

80% מהציבור היהודי עומד בצפירה 

רוב גדול מאוד (81%) בציבור היהודי מעידים על עצמם כי הם עומדים בביתם בצפירה בערב יום הזיכרון לשואה. 60% מציינים כי הם צופים בשידורי טלוויזיה אודות השואה, 33% משתפים בעצרת זיכרון לשואה, 15% משתתפים באירועי "זיכרון בסלון". 9% בלבד אינם לוקחים חלק באף אחת מפעולות ההתייחדות אלה.  

כמה עומדים בצפירה?

כמה עומדים בצפירה? צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

פילוח לפי רמת דתיות מעלה כי פחות משליש (30%) מהחרדים מעידים כי הם עומדים בצפירה, אם כי בדומה לכלל הציבור היהודי זו צורת ההתייחדות השכיחה ביותר שלהם. 61% מהחרדים מעידים כי אינם לוקחים באף אחת מהפעילויות השונות ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, זאת לעומת 5% מהחילונים, 3% מהמסורתיים דתיים ו-1% בלבד מהדתיים והמסורתיים הלא-דתיים.

רוב הציבור כלל לא השתתף במסעות לפולין

בהמשך לוויכוח המתנהל בשנים האחרונות בנוגע להמשך המסעות של התלמידים למחנות ההשמדה - הרוב גדול (71%) מהציבור היהודי לא השתתפו במסע למחנות השמדה. מי שכן לקחו חלק במסע כזה השיעור הגבוה ביותר (16%) עשו זאת במסגרת בתי ספר, כאשר השיעורים הגבוהים ביותר הם בקרב הקבוצות הצעירות.

השתתפות הישראלים באירועי יום השואה

השתתפות הישראלים באירועי יום השואה צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

מעל שליש (36%) מגילאי 18-44 מעידים כי נסעו למחנות ההשמדה, לעומת כחמישית בלבד (21%) מאלו שהינם מעל לגיל 44. פילוח מעניין של הנתונים מראה כי מי שהיו במסעות למחנות ההשמדה משתתפים באירועי זיכרון בשיעורים גבוהים יותר.

רוב השמאל חושב שהשואה היא לא ייחודית ליהודים

כ-60% מהציבור היהודי רואה בשואה אירוע היסטורי ייחודי ולא אירוע במסגרת קבוצה עולמית של אירועי רצח עם. מדובר בירידה של 16% משנת 2019. מפילוח לפי רמת דתיות עולה כי בקרב החילונים פחות ממחצית (49%) סבורים שהשואה ייחודית אבל בקרב הקבוצות האחרות מדובר ברוב ובקרב החרדים נמצא השיעור הגבוה ביותר של מי שרואים בשואה אירוע ייחודי עם 79%. 

בפילוח לפי מחנות פוליטיים עולה כי רוב הימין, 68% סבורים שמדובר באירוע ייחודי, במרכז 52% ובשמאל מיעוט עם 38% - רק מעט מעל שליש. 

השואה ייחודית ליהודים?

השואה ייחודית ליהודים? צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

הסקר מבוסס על מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה בו השתתפו 605 מרואיינים. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא 3.59%.