המס ניצח בגדול: הישראלים ישטפו יותר כלים בליל הסדר

לקראת ליל הסדר וחג הפסח, חברת סטורנקסט בדקה ומצאה ירידה של כ-50% ברכישת כלים חד-פעמיים ברשתות השיווק בחודש פברואר האחרון, מהמשרד להגנת הסביבה בירכו: "נתוני הצריכה בחודשים האחרונים מעודדים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/04/22 16:02 יא בניסן התשפב

המס ניצח בגדול: הישראלים ישטפו יותר כלים בליל הסדר
צילום: shutterstock

חג הפסח מתקרב, ועמו ההיערכות בבתי ישראל לארוחות החג עם אורחים ומשפחה על כל המשתמע מכך, אחד הפתרונות שהיו עד לא מזמן למשפחות הגדולות היה להיערך עם כלים חד פעמים לקראת החג, ובכך לחסוך את שטיפת הכלים אחרי ליל סדר ארוך ומתיש. אך ניראה שדווקא בחג עמוס האורחים, הישראלים הולכים לשטוף הרבה יותר כלים.  

על פי נתוני חברת סטוקרנט שבדקה לקראת ליל הסדר וחג הפסח את נתוני הצריכה של החד פעמי בישראל מאז הושת המס, יש ירידה של כ-50% ברכישת כלים חד-פעמיים ברשתות השיווק בחודש פברואר האחרון, בהשוואה לחודש יולי, טרם הכרזת הממשלה על הטלת המס על מוצרי פלסטיק חד פעמי; הצטרפו למגמה ועברו לשימוש בכלים רב-פעמיים

צילום: shutterstock

זנדברג: גם בליל הסדר, גם כשמארחים הרבה אנשים, אפשר להשתמש בכלים רב-פעמיים

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג הגיבה לנתונים המשמחים מבחינתה ואמרה "מהלך הגמילה מפלסטיק חד-פעמי שהמשרד מוביל בשנה האחרונה מתחיל להראות תוצאות. נתוני הצריכה ברשתות השיווק בחודשים האחרונים מעודדים, ומצביעים על שינוי כיוון. גם בליל הסדר, גם כשמארחים הרבה אנשים, אפשר להשתמש בכלים רב-פעמיים. אני קוראת לכולן ולכולם להצטרף למגמה, ולהימנע משימוש בחד פעמי בחג הפסח ובכלל, לטובת בריאות הציבור ושמירה על הסביבה"

לקראת ליל הסדר וימי חול המועד פסח, המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור להימנע משימוש בכלים חד פעמיים במהלך ארוחות החג ובעת היציאה לטיולים ולבילויים בטבע. כלים חד פעמיים הופכים לרוב, כעבור שימוש אחד, לפסולת הגורמת לנזק של ממש לסביבה. הפסולת תופסת מקום הולך וגדל במטמנות, מביאה להגדלת עלויות הניקוי ופינוי הפסולת וגורמת לזיהום הים, השטחים הפתוחים והמרחב הציבורי.

נתוני סטורנקסט - מכר חד פעמי בשוק

נתוני סטורנקסט - מכר חד פעמי בשוק צילום: סטורנקסט

ירידה של כ-50% ברכישת כלים חד פעמיים בחודשים האחרונים

המשרד להגנת הסביבה מוביל צעדים משמעותיים להפחתת צריכה של כלים חד פעמיים. החל מ-1 בנובמבר 2021 חל מס קנייה על יבוא וייצור של כלים חד-פעמיים המכילים פלסטיק, מהלך שביצע המשרד בשיתוף משרד האוצר ורשות המיסים. נתוני החודשים האחרונים, מאז החלת המס, כפי שנאספו על ידי חברת סטורנקסט, מצביעים על ירידה של כ-50% ברכישות כלים חד-פעמיים ברשתות השיווק, מינימרקטים, מכולות וחנויות נוחות (השוק המבורקד), בהשוואה להיקף הצריכה בתקופה שקדמה לפרסום כוונת הממשלה להטיל את המס.

בחודש יולי 2021, טרם הכרזת הממשלה על הטלת המס, היקף המכר הכמותי באלפי יחידות באריזה עמד על כ-486 אלף, אל מול 232 אלף בחודש פברואר 2022 – כלומר, ירידה של כ-50%. בחודשים האחרונים, לפי נתוני סטורנקסט, המגמה נשמרת. המשרד סבור כי נדרש עוד זמן כדי לאפיין את המגמה ארוכת הטווח ולבחון את כלל השוק, נוסף על השוק המבורקד.