כישלון נוסף למתן כהנא: הארגונים האורתודוקסים בארצות הברית מתנגדים לרפורמת הגיור

אחרי הפגישה המשותפת בשבוע שעבר, השר לשירותי דת נחל מפלה גדולה כששורת ארגונים יהודים מרכזיים בארצות הברית הודיעו כי הם מתנגדים לרפורמה המתגבשת בתחום הגיור: "מודאגים מאוד מההשפעה על ישראל והתפוצות"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 05/04/22 11:34 ד בניסן התשפב

כישלון נוסף למתן כהנא: הארגונים האורתודוקסים בארצות הברית מתנגדים לרפורמת הגיור
השר מתן כהנא, נותר בודד במערכה, צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

אכזבה לשר מתן כהנא: אחרי שנסע לארצות הברית במטרה להיפגש עם ראשי הארגונים האורתודוקסים הבולטים ולקבל את תמיכתם ברפורמת הגיור, כעת, אותם מנהיגים מאחדים כוחות ומכריזים על התנגדותם לתכנית של השר לשירותי דת.

על המכתב, חתומים ראשי ה-OU, RCA YU והמזרחי, שסיפרו על פגישתם עם השר כהנא: "זו הייתה פגישה פרודוקטיבית ובעלת ערך מכיוון שהנושאים שהוא מנסה לטפל בהם הם משמעותיים. הקשבנו, שיתפנו בדאגותינו, עסקנו בשיחה, אבל בסופו של דבר יצאנו מהישיבה ללא יכולת לתמוך בחקיקה שלו כפי שנכתבה כעת", חשפו הרבנים והסבירו: "מכיוון שלמרות שאכפת לנו מאוד מהאתגרים העומדים בפני מדינתנו היהודית, אנו מודאגים מאוד מההשפעה שיכולה להיות לחקיקה הזו על ישראל ועל התפוצות".

"אנו חוששים שהרפורמות המוצעות של השר כהנא - לרבות ביזור בתי הדין לגיור בישראל, כמו גם היעדר סטנדרטים שקופים כתוצאה מכך - לא יפתרו את הקשיים הללו, ובמקום זאת יצרו עוד מערך בעיות חמורות לא פחות", המשיכו מנהיגי הציבור האורתודוקסי-מודרני בארצות הברית.

"מודאגים מהבחירה לטפל בבעיות הרבנות תוך השבתת המוסד"

על ההצהרה חתומים הרב מיכאל טאובס מ"ישיבה יוניברסיטי", הרב בנימין בלאו, נשיא מועצת רבני אמריקה, הרב מארק דראטש, סגן נשיא בפועל במועצת רבני אמריקה, הרב לאונרד מטנקי, נשיא שותף ב"ציונות הדתית של אמריקה", הרב משה ביין נשיא האיחוד האורתודוקסי והרב משה האוור, סגן נשיא האיחוד האורתודוקסי.

בהמשך מזכירים המנהיגים כי מתוך ניסיונם הרב בתחום הגיור, חשוב לשמור על סמכות גיור אחת, דוגמת הרבנות הראשית, ולא להעביר אותה גם לגופים אחרים: "כציונות דתית, אנו רואים ברבנות ראשית יעילה מרכיב חשוב במדינת היהודים, הן בתוך ישראל והן בתפקידה ליהדות הבינלאומית. אנו מבינים שהרבנות כמוסד טעון שיפור, אך אנו מודאגים מהבחירה להטמיע שינויים שמטפלים בפגמים אלו על ידי השבתת המוסד. יהיו המכשולים אשר יהיו, החזון המשותף שלנו על מדינת ישראל דורש מאיתנו להשקיע את הזמן, המאמץ, המשאבים והשותפות שישפרו ויחזקו את הרבנות, ויאפשרו לה ליצור הסבה ידידותית, נגישה, שקופה ומהימנה יותר. חוויה שכולם יעריכו ויזהו".

"איננו מפקפקים בחשיבות ההתמודדות עם סוגיית הגיור בישראל או במוטיבציה של השר כהנא. אנו מברכים על הזמנתם להמשיך בדיאלוג שלנו בחיפוש אחר הדרך הטובה ביותר קדימה. אבל ברור שהמאמץ הנוכחי אינו האמצעי הטוב ביותר לפתרון בר קיימא עבור המתגיירים הפוטנציאליים וגם לא ללכידות החברתית והדתית של העם היהודי, בארץ ובעולם", סיכמו הרבנים.